Problem med dator(er)

Allt om bärbara datorer.
Nika
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-aug-02, 13:51

Problem med dator(er)

Inlägg av Nika » 2011-aug-02, 14:55

Hej,

Har problem med två datorer
* fujitsu siemens amilo 3553 pa

Köpt för snart tre år sedan, använde den på kvällen. Dagen efter när jag skulle starta så är skärmen tvärdöd. Man hör att datorn sätts igång, lampor lyser och hårddisk snurrar men skärmen är helt strömlös och kolsvart.
Får ingen bild via hdmi till tvn ska dock prova med en extern skärm som jag fått låna idag om det fungerar. Nu är ju denna dator känd för att bli varm och har sina tre år på nacken så är ju inte omöjligt att grafikkortet sagt tack och hej. Men att skärmen blir helt strömlös?

* ASUS X53U-SX047V
När ovanstående gick sönder (1½ månad sedan)fick jag panik och impuls handade en Asus. Inte så bra dator i jämnförelse med ovanstående men det fick duga.
Börjar med att datorn går småsegt (enligt mig) och bestämmer mig för att blåsa som den då jag har en Windows 7 skiva hemma. Samt då slipper jag allt blajj som de installerar vid nyköp. Sagt och gjort. Uppdaterar drivrutiner och slänger på avast.
Datorn funkar bra. I knappt en vecka. När sambon sitter och betalar räkningar så lägger skärmen bara av. Denna skärm får dock ström men ingenting syns det är bara blackscreen. Inget händer efter omstarter. Datorn jobbar som normalt för man hör windows startuppljudet innan påloggning. Men skärmen helt svart från start.
(funkar inte heller med hdmi mot tvn, ska dock testa med extern skärm ikväll)
Kan jag ha en sån jäkla otur att grafikkortet lagt av IGEN?!
Kört för övrigt med fläktbricka under båda.

Vad har hänt? :(


Nu till en bonusfråga!
Båda ovanstående datorer har haft problem med att spela upp rippade bluerayfilmer. Det laggar som sjutton! Ju större desto värre. Trots att jag testat många standardspelare såsom vlc, media player, movieplayer, cccp etc etc...
Tips på lösning?


Är jätte tacksam för tips och förslag!

Nika
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-aug-02, 13:51

Inlägg av Nika » 2011-aug-02, 14:59

Sorry för dubbelpostning (trots att jag tryckte en gång)

Skriv svar