Min dator stängs av även fast jag har både batteri och sladd i!

Allt om bärbara datorer.
Elin_
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-14, 21:44

Min dator stängs av även fast jag har både batteri och sladd i!

Inlägg av Elin_ » 2010-maj-14, 21:57

Hejsan!

Nu är det så att min bärbara dator stänger av sig, helt av sig själv, när jag ska flytta på den eller vinkla skärmen. Inte varje gång, men det har hänt 4-5 gånger sedan 2 dagar tillbaka.

Först trodde jag att sladden kanske var trasig men sen kom jag på att jag har batteriet i. Då kan det ju inte vara sladden...

När den stängts av så går den inte att starta på några minuter.


Finns det någon där ute som kanske vet vad detta beror på? :confused:

Tacksam för alla svar!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-14, 22:43

Du håller nog på att bränna ut den. Kolla fläktar, och om datorn stängs av just och endast när du vinklar skärmen så kan det vara glapp där någonstans.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Elin_
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-14, 21:44

Inlägg av Elin_ » 2010-maj-14, 22:55

Vad roligt med snabba svar!

Jag tror inte att det kan vara för den är varm då jag inte sitter länge åt gången.

Det är just när jag ska flytta datorn eller vinkla skärmen som sagt.

Kan tillägga att den är inköpt år 07 och märket Packard Bell.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-15, 12:03

Som du beskriver det så låter det som att problemet sitter i något kontakt i moderkortet, sannolikt den som förser moderkortet med ström. Det är inte så ovanligt att den är skadad. Är du säker på att batteriet är ens laddad, har du möjlighet att testa batteriet på ett annat dator så gör det.

Annars kan datorn bli överhettat på endast några sekunder när du startar nåt mer krävande program och fläkten är lite seg. Du behöver nog lämna in datorn på en serviceställe.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Elin_
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-maj-14, 21:44

Inlägg av Elin_ » 2010-maj-15, 14:58

Okej. Ja, nu är det så att sladden helt plötsligt slutat fungera så nu fungerar datorn endast med batteriet och nu är det bara 30 % kvar. (Sitter dock vid en annan dator nu eftersom jag ville stänga av laptopen och spara de sista batteriet).

Får hel enkelt lämna in den och se vad som kan göras :) Tack för svar.

Skriv svar