installera win 98

Diskutera annan mjukvara. Ställ en fråga om ett visst program eller svara på frågor.

Moderator: Imposter10

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

installera win 98

Inlägg av sangris » 2010-jan-05, 00:46

Hej.
Jag har fått en äldre bärbar dator från mitt förra jobb. Den är installerad med XP och är väldigt seg att använda.
Jag har för avsikt att använda den som en sjökortsdator i båten och vill därför installera win 98 i stället för XP.
Någon som kan förklara för mig hur jag ska gå tillväga?
Jag har försökt starta datorn med 98-skivan i, men hur jag än försöker så är det ändå XP som startas. Jag får inte igång installationen av 98.
I textfilen står det att man kan hålla nere Ctrl-knappen under startförloppet, men det hjälpte inte heller.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få....

Datorn är en HP Omnibook XE3 med intel Pentium III processor
995MHz, 128 MB RAM
18GB hårddisk

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-05, 01:45

Hejsan!

Pröva istället att installera Linux eller Ubuntu, det är ett annat operativsystem som inte tar så mycket.
Kanske tar lite tid att vänja sig, men dom ska funka lika bra som W98, om du inte ska installera något speciellt program som bara stöder Windows.

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2010-jan-05, 10:23

Ok. Linux har jag hört talas om, däremot inte Ubuntu. Var kan jag få tag på dessa system?
Jag vet inte i nuläget om sjökortsprogrammet kräver Windows eller går att köra på annat op.syst.

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-06, 00:49

Ubuntu

Linux

There you go :)

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2010-jan-11, 18:22

Jag har laddat ner Ubuntu och även laddat ner det brännarprogram som rekommenderas, Infra recorder, men när jag bränt skivan så finns det inget på den trots att den uppges vara full och utan ledigt utrymme.....
Vad kan det vara som gått snett? Jag har slösat bort 3 skivor nu.....

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2010-jan-16, 18:38

Skippade bränning av skiva och laddade ner Ubuntu direkt på hårddisken. Nu frågar datorn vilket op-syst den ska använda vid start. Jag väljer Ubuntu men datorn startar inte upp som den ska. Då upptäckte jag att Ubuntu kräver minst 256MB och jag hade bara 128. En orsak till att XP inte heller ville vara med kanske.....
Jag har nu köpt ett beg minne på 256MB. Ett exakt likadant som satt i datorn men med dubbel minneskapacitet. Men datorn vill inte starta med det "nya" minnet insatt. Jag hör att fläkt och hårddisk går igång men det händer inget på skärmen. Har provat med det "nya" minnet ensamt och i kombination med mitt gamla, men samma resultat. Endast om jag använder mitt gamla minne ensamt så startar datorn. Vad beror det på? Är mitt "nya" minne trasigt?

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2010-jan-20, 17:28

Nähä........ingen som kan hjälpa mig med dett?
Fladdan, går du också bet?

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-20, 18:06

Kolla så att ditt moderkort klarar av dina nya minnen, då det finns en stor varitation av minnen.

Sen ett program som jag rekommenderar vid bränning av OS är PowerISO, funkar alltid för mig

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2010-jan-20, 19:59

ok. hur ser jag om moderkortet klarar det eller inte då? det finns 2 kortplatser så man tycker ju att det borde gå att utöka minnet. Det nya minnet är av samma fabrikat som det befintliga, bara dubbelt så "stort", 256MB.
Är PowerISO ett gratis nedladdningsprogram?

sangris
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-aug-08, 12:25

Inlägg av sangris » 2010-jan-24, 19:32

Fladdan, kan du förtydliga dej och svara på min fråga?

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-25, 14:16

Ojsan lessen :(

Ja det är ett gratis program :)

Hur mycket ditt moderkort klara av står i manualen, det varierar från moderkort till moderkort så kan inte säga något.

// Fladdan \\
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

Skriv svar