"Alt Gr + 2" för att skriva "@" funkar inte

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

johan560

"Alt Gr + 2" för att skriva "@" funkar inte

Inlägg av johan560 » 2010-jan-04, 22:42

Hej
Ca 1 min efter att jag startat min dator så går det inte att skriva "@" med kombinationen "Alt Gr + 2"

*Tangenten "2" fungerar
*Kombinationen "Shift + 2" för " fungerar
*Alla andra kombinationer med "Alt Gr" fungerar £$€{[]}\
*Jag har kontrollerat så jag har svensk tangentbordslayout
*Växlar jag till Engelska(USA) så funkar det med "SHift + 2" för @

Någon som har en teori om vad som är fel???

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Fladdan

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-04, 23:46

Hej!

har du prövat att skriva det på olika ställen, såsom Facebook, notepad, textfil, eller liknande?

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

johan560

Inlägg av johan560 » 2010-jan-05, 19:44

Ja, det fungerar ingenstans. Går dock utmärkt att kopiera och klistra in det.

Mvh
Johan

Rarotonga

Inlägg av Rarotonga » 2010-jan-16, 15:22

JOHAN560

Det är väl inte så att du sitter med en Macintosh? I så fall är det fel språkfil vald. Det finns 2 st. SVENSKA språkfiler - nu kommer jag inte ihåg exakt vad de heter, men du ska välja den med tillägget SUPER eller EXTRA el. likn.

Muraren

Re: "Alt Gr + 2" för att skriva "@" funkar inte

Inlägg av Muraren » 2025-mar-24, 13:52

Om tangentkombinationen "Alt Gr + 2" inte fungerar för att skriva "@" i Windows 11, kan det bero på flera faktorer. Här är några steg du kan följa för att felsöka och åtgärda problemet:​

Kontrollera tangentbordslayouten: Se till att du använder rätt tangentbordslayout för svenska. Gå till Inställningar > Tid och språk > Språk och verifiera att "Svenska" är valt som inmatningsspråk.​

Byt tangentbordslayout: Ibland kan tangentbordslayouten ändras oavsiktligt genom att trycka på "Alt + Shift". Prova att trycka på denna tangentkombination för att växla tillbaka till den svenska layouten. ​
Allt om Windows

Uppdatera eller installera om tangentbordsdrivrutiner: Felaktiga eller föråldrade drivrutiner kan orsaka problem. Gå till Enhetshanteraren, hitta ditt tangentbord under "Tangentbord", högerklicka och välj "Uppdatera drivrutin".​

Identifiera programkonflikter: Vissa program kan omdefiniera tangentbordsgenvägar, vilket kan störa standardfunktioner. Användare har rapporterat att verktyg som ASUS GPU Tweak kan orsaka sådana problem. Om du har liknande program installerade, försök inaktivera eller avinstallera dem för att se om det löser problemet. ​
SweClockers

Använd alternativa metoder för "@": Om ovanstående steg inte löser problemet kan du prova alternativa sätt att skriva "@":​

Shift + 2: I vissa tangentbordslayouter kan denna kombination producera "@".​

ASCII-kod: Håll nere "Alt" och skriv "64" på det numeriska tangentbordet. Släpp "Alt" för att infoga "@".

Muraren

Re: "Alt Gr + 2" för att skriva "@" funkar inte

Inlägg av Muraren » 2025-mar-24, 14:01

Bump!

Skriv svar