Mappar försvinner av sig själv?

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

alburnroad
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-jul-17, 15:14

Mappar försvinner av sig själv?

Inlägg av alburnroad » 2012-jul-17, 15:30

Jag har en Toshiba Satellite L350 med operativsystem Windows Vista basic

Jag har två hårdiskar en med dokument mm och en annan med bara bild så er. Jag upptäckte för ett tag sen att en mapp hade försvunnit med cirka 800 bilder (jag är fotograf) så jag letade då överallt efter mina bilder, jag sökte igenom datan osv dock var min papperskorg full eftersom jag regelbundet kör Ccleaner och därmed tömmer papperskorgen. Jag lyckades återställa alla bilder genom annat håll, dock hittade jag dem senare i en annan mapp och jag är 100 på att jag inte hade lagt någon annan mapp i den mappen.

Jag sorterar mina bilder igenom år 2010,2011,2012 osv. Mappen som försvan hade hoppat in i en mapp i 2011.

Detta blir en aning rörigt men jag tänkte såklart att det är mitt fel, såklart inte mappar flyttar sig själva men nu har jag en annan mapp som är borta. Jag har det fullständiga namnet på mappen eftersom jag tog en bild på vad den hette och jag har sökt igenom hela datan men den är putsväck! Jag har även försökt göra osynliga mappar synliga men jag hittar den ändå inte. Jag håller på och bli tokig hah! Men kan det ha att göra med att jag har använt upp cirka 75 % av utrymme på min ena hårddisk?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-jul-26, 15:41

Finns ingen förklaring förutom att du eller någon användare flyttar mappar. Det finns visst vissa datorvirus som kan göra det men då sker det i stor skala och då brukar dessa mappar även vara kodade/låsta efteråt.

Inget att göra med hur lite plats det finns kvar på hårddisken. Själv skulle jag inte köra Ccleaner för den kan vara väldigt farlig. Skaffa Malwarebytes skanna igenom datorn.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

alburnroad
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-jul-17, 15:14

Inlägg av alburnroad » 2012-aug-08, 00:44

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Finns ingen förklaring förutom att du eller någon användare flyttar mappar. Det finns visst vissa datorvirus som kan göra det men då sker det i stor skala och då brukar dessa mappar även vara kodade/låsta efteråt.

Inget att göra med hur lite plats det finns kvar på hårddisken. Själv skulle jag inte köra Ccleaner för den kan vara väldigt farlig. Skaffa Malwarebytes skanna igenom datorn.[/quote]

Malwarebytes är det ungefär som Ccleaner eller är det ett virusprogram? Jag har nämligen Norton installerat. Sen är jag bara lite nyfiken varför du tycker Ccleaner är farligt? Ska jag avinstallera den hellre och köra på något annat?

Trodde jag också råkat flytta mapparna men jag har sökt igenom datan och då hittar jag inga bilder. Dock när jag sökte igenom datan hittade jag cirka 5 bilder då alla låg i en mappen Appdata i kategorin Windows iallafall jag hittade några bilder och då så hade de bytt namn så först var det massa bokstäver framför namnet: {5CDD7F1F-A62B-4F01-8EC9-9BD0EC166E51}-12 JUNI-JULI Stockholm

Kan detta ha något med att göra att jag flyttade mina mappar till en hårddisk den dagen?


Tack på förhand!!

Skriv svar