Datorn dog plötsligt när jag spelade

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

Ostkakan
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-maj-01, 22:28

Datorn dog plötsligt när jag spelade

Inlägg av Ostkakan » 2012-maj-01, 22:40

Har en 3.5 år gammal dator som är mig kär... I dag "dog" den. Mitt under ivrigt dataspelande hängde sig datorn och jag fick trycka på strömknappen... Sen dess har den inte kommit igång igen....

Blandade symptom:
När den startar visas en massa "$" på skärmen...
Jag har kört checkdisk, minnestest och startreparation på den. Analysen sa ironiskt nog att datorn fungerade vilket jag knappast håller med om...
I felsäkert läge startar den! Har kunnat rädda mina filer!
När jag startar den på strömknappen så tar det ovanligt lång tid innan det lilla startpipet kommer och skärmen initieras...
Fick igång den EN gång utanför felsäkert läge och det var då jag hade återställt en tidigare drivrutin till grafikkortet. Väl startad så installerade den den gamla rutinen, krävde omstart och dog därefter.... :eek:
För några dagar sedan uppdaterade jag drivrutinen för grafikkortet (ett GeForce 9800GT). Det föreföll fungera bra då...
Öppnade datorn och städade då den dött... Det var en hel del damm i den. Spindelnät oxå.. Ingen spindel dock....
Systemet? Vista 64-bit home edition.

Jag misstänker själv att det är grafikkortet som pajjat eller håller på att pajja ihop.... Någon kunnig som kan ge ett utlåtande????

Tack på förhand!

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2012-maj-02, 11:56

[quote=""Ostkakan""]Har en 3.5 år gammal dator som är mig kär... I dag "dog" den. Mitt under ivrigt dataspelande hängde sig datorn och jag fick trycka på strömknappen... Sen dess har den inte kommit igång igen....

Blandade symptom:
När den startar visas en massa "$" på skärmen...
Jag har kört checkdisk, minnestest och startreparation på den. Analysen sa ironiskt nog att datorn fungerade vilket jag knappast håller med om...
I felsäkert läge startar den! Har kunnat rädda mina filer!
När jag startar den på strömknappen så tar det ovanligt lång tid innan det lilla startpipet kommer och skärmen initieras...
Fick igång den EN gång utanför felsäkert läge och det var då jag hade återställt en tidigare drivrutin till grafikkortet. Väl startad så installerade den den gamla rutinen, krävde omstart och dog därefter.... :eek:
För några dagar sedan uppdaterade jag drivrutinen för grafikkortet (ett GeForce 9800GT). Det föreföll fungera bra då...
Öppnade datorn och städade då den dött... Det var en hel del damm i den. Spindelnät oxå.. Ingen spindel dock....
Systemet? Vista 64-bit home edition.

Jag misstänker själv att det är grafikkortet som pajjat eller håller på att pajja ihop.... Någon kunnig som kan ge ett utlåtande????

Tack på förhand![/quote]

Det är troligtvis grafikkortets fläkt som håller på att lägga av. Börja med att kolla alla kopplingar i och omkring grafikkortet. Annars kan du skaffa extra kylning till det. Antingen extra eller ny fläkt kan hjälpa till eller kylpasta.
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-maj-04, 18:17

Skulle också gissa på grafikkortet, drivrutiner för annars skulle du inte ens kunna starta i felsäkert läge. Ta bort drivisar helt och installera sedan http://www.nvidia.com/object/win7_winvi ... _whql.html
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar