"Utforskaren har slutat att fungera"???? [LÖST]

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

Patrik1337
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-maj-29, 21:53

"Utforskaren har slutat att fungera"???? [LÖST]

Inlägg av Patrik1337 » 2011-maj-30, 16:25

Hej! :)
Jag har fått ett problem på min dator. Jag kan ta allt i årning:

1. Jag öppnar utforskaren för att kolla på någon bild eller vad som helst.

2. Jag är färdig, och stänger utforskaren, men då kommer det upp en ruta där det står "Utforskaren har slutat att fungera".

3. Jag trycker på "Visa prbleminformation", då den här texten kommer upp:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: APPCRASH
Programnamn: explorer.exe
Programversion: 6.0.6002.18005
Programtidsstämpel: 49e01da5
Namn på felmodul: StackHash_fd00
Modulens version: 0.0.0.0
Tidsstämpel för felmodul: 00000000
Undantagskod: c0000005
Undantagsförskjutning: 00000000
OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053
Ytterligare information 1: fd00
Ytterligare information 2: ea6f5fe8924aaa756324d57f87834160
Ytterligare information 3: fd00
Ytterligare information 4: ea6f5fe8924aaa756324d57f87834160

Läs vår sekretesspolicy:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid= ... cid=0x041d

4. Jag trycker på "Starta om programmet", och då försvinner start-menyn och alla ikoner på skrivbordet försvinner i några sekunder. (Väldigt Väldigt irriterande). Jag har kollat på andra forum och sett att finns det andra som har samma problem, men skillnaden är att det bara händer i vissa av mapparna som dom är inne i, medan detta händer i vilken som helst i min dator. Jag antar att det är något problem med "Explorer.exe".
Jag har Windows Vista Home Premium 32bit.

Jag vore mycket tacksam för hjälp, och jag har inga som helst planer på att formatera om datorn.

MVH Patrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-maj-31, 00:43

Kör CHKDSK.exe
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-maj-31, 01:55

Utforskaren är egentligen explorer.exe och Windows systemfil. Det är grunden i det mesta du ser på datorn, dina menyer och allt annat. Dessa fel beror ofta på program från tredje part som inte fungerar bra med Windows och får den att krascha.

Det som du kan göra är att fundera på när problemet uppstod och vilken program du installerade då problem uppkom och avlägsna detta program, elelr så kan du återsälla datorn till en tidigare fungerande tidspunkt och mer om det läser du på http://www.fixadindator.se/f24/system-r ... ista-1538/

En liten felsökning som du kan göra går ut på att starta datorn i felsäkert läge vilket gör att datorn laddar endast mest väsentligaste program och drivrutiner för att datorn ska lätt kunna undersökas. Om problemet inte uppstår där i denna miljö så har du datorfel som beror på något dålig program som du har installerat och är inte fullt kompatibel med din Windows version. Starta om datorn och tryck ned knappen F8 eller F6 upprepande gånger och direkt så fort du ser bilden på skärmen dvs. innan du loggar in i Windows, och sen med piltangenter väljer du felsäkert läge. När du väl är inne i fel säkert läge och allt fungerar fint så kan du följa anvisningar på http://www.datorsupporten.se/snabba-upp-datorn/ och börja från steg 2 direkt.

Lycka till nu och återkom gärna med kommentarer.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Patrik1337
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-maj-29, 21:53

Inlägg av Patrik1337 » 2011-maj-31, 17:22

Nu har jag testat att starta datorn i felsäkert läge, och då fanns inte problemen längre, så att det är väll något program som ligger och stör. Jag minns inte exakt när detta problem uppkom, bara att det hände någon gång i förra veckan, men när jag kollade på vilka program jag har installerat den här veckan så är det:

1. Free Studio Version 5.0.9 http://download.cnet.com/Free-Studio/30 ... ag=mncol;6

2. DivX Plus Player http://www.divx.com/en/software/divx-plus

3. MP3 Rocket http://download.cnet.com/MP3-Rocket-You ... ag=mncol;1

4. Need For Speed Shift Demo (ingen länk)

5. Real Player http://europe.real.com/realplayer/

6. VLC Media Player http://www.videolan.org/vlc/

7. Wondershare Video Studio Express (ingen länk)

Patrik1337
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-maj-29, 21:53

Inlägg av Patrik1337 » 2011-maj-31, 17:27

Vänta lite...
Nu när jag har avinstallerat LogMeIn (https://secure.logmein.com/SCA/welcome/ ... 31152453:s) Så fungerar allt igen :) ...av någon anledning eftersom problemet kom för några dagar sen, och LogMeIn har varit installerat i min dator i minst 4 veckor...

Tack ändå :) :)

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-maj-31, 21:35

Inte så konstigt, ”LogMeIn” programmet kan ha hamnat i konflikt med något program som du installerade senare. Lite knasigt bara att det blir så vissa gånger men det är upp till mjukvaruutvecklaren att anpassa dessa. Roligt att du har fixat det till slut.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar