Felmeddelande, datorn stänger av sig... :/

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

kanelapa
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-apr-11, 11:53

Felmeddelande, datorn stänger av sig... :/

Inlägg av kanelapa » 2011-apr-11, 12:06

Hej!
Har ett problem med min dator, den har på senare tiden börjat stänga av sig, skärmen blir blå och det står att datorn stängts av för att skydda den. Har haft datorn i ca 1 1/2 år, och de senaste förändringarna jag kommer ihåg att jag gjort på den innan den här problematiken började är att jag börjat surfa på mobilt bredband, samt uppdaterat webbläsaren till firefox 4.

Så vitt jag har märkt så stänger datorn bara ner sig när jag har en webbläsare öppen. I början gick det bra att surfa en stund innan den stängde av sig, men sedan blev stunderna kortare och till slut kunde jag inte ens öppna webbläsaren.

Försökte systemåterställa ett par gånger utan verkan, hade inte återställningspunkter längre än några dagar.
Jag återställde datorn till fabriksinställningarna och trodde att problemet skulle lösas. Men såhär 36 timmar senare uppstod problemet igen, skärmen blev blå och ett felmeddelande kom upp (står något i stil med att datorn stängdes av för att skydda den, kan bero på något program du installerat).
Tror inte att jag har installerat något annat på datorn än vad jag har haft tidigare när den har fungerat felfritt. Det enda jag kan komma på är det mobila internet, uppdateringar av webbläsare, samt de uppdateringar som windows gör automatiskt :/

Vad gör jag nu??
Tacksam för svar! :)
/ Anna

it-bloggen.com
Inlägg: 33
Blev medlem: 2011-jan-25, 16:01

Inlägg av it-bloggen.com » 2011-apr-12, 08:07

Är det samma resultat oavsett vilken webbläsaere du använder?

kanelapa
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-apr-11, 11:53

Inlägg av kanelapa » 2011-apr-12, 09:05

Innan jag återställde den verkade den mest reagera på firefox. När jag inte kunde öppna firefox kunde jag ändå öppna explorer och jag hämtade då chrome istället. Trodde att problemet var löst så länge jag inte öppnade firefox eftersom jag kunde surfa på chrome, men samma problem uppstod efter ett par timmar igen.
Trodde inte att en webbläsare kunde orsaka detta, så jag var dum nog att hämta firefox igen efter återställningen. Har avinstallerat firefox nu... Och datorn har stängt av sig en gång efter det men inte mer, detta var iofs igår, sitter på nålar och förväntar mig att den skall stänga av sig igen :/

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-apr-13, 23:39

Hm. Kör datorn i felsäkert läge och se om samma problem uppstår. Starta om burken och så snabbt den startas trycker du ned F8 och väljer felsäkert läge. Tryck ned knappen F8 flera gånger och direkt så snabbt du ser bilden på skärmen. Posta gärna resultatet här.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

kanelapa
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-apr-11, 11:53

Inlägg av kanelapa » 2011-apr-16, 18:02

det har gått att få liv i den tidigare, men de två senaste gångerna har den hängt sig så fort jag startat den...
Öppnade i felsäkert läge med nätverk, det gick att starta och jag fick upp skrivbordet. Prövade att koppla upp mig till internet med det mobila bredbandet men det ville inte koppla upp. Var det något annat jag borde testat i felsäkert läge?
Om jag ställer frågan såhär istället, finns det hopp för min dator eller är det bara att köpa ny som gäller?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-apr-21, 11:13

Men stängs datorn av i felsäkert läge? Om du inte får upp felmeddelande då så har du problem med drivrutiner eller korrupta program och det åtgärdar du enkelt genom att återställa datorn till fabriksinställningar (om du nu har backup partition).
När du är inne i felsäkert läge är det helt normalt om du inte kan surfa med mobil bredband.
Du kan pröva med SystemRestore http://www.datorsupporten.se/windows-system-restore/

Eller så startar du om datorn och trycker ned på tangentbordet F11 eller F10 eller Fn (lägst ner till vänster på tangentbordet ) och F11. Tryck det så fort datorn startas om, direkt när du ser bilden på skärmen och följ vidare anvisningar.

Behöver du mer hjälp så kan du googla datorsupport eller pc support eller nåt och anlita en pc-tekniker.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

kanelapa
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-apr-11, 11:53

Inlägg av kanelapa » 2011-apr-22, 09:51

Okej, skall pröva detta igen. Tack så mycket för hjälpen! :-)

Patrik1337
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-maj-29, 21:53

Inlägg av Patrik1337 » 2011-maj-31, 17:40

Min kompis hade samma problem, och då var det för att datorn blev överhettad av att det var för dåliga fläktar i den. Det hände inte när han var ute på nätet, utan när han spelade på den. Men din dator kanske har extremt dåliga fläktar. :/

Skriv svar