Dator hittar inte Windows 8 vid start

Windows 8 forum. Microsofts operativsystem, efterföljaren till Windows 7.

Moderator: Imposter10

isolerare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-mar-21, 12:52

Dator hittar inte Windows 8 vid start

Inlägg av isolerare » 2014-apr-13, 12:49

har en acer aspire v5-531 men när jag startar hittar den inte operativsystem vad gör jag ?

isolerare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-mar-21, 12:52

Inlägg av isolerare » 2014-apr-13, 14:48

har en acer aspire v5-531 den startar men hittar inte operativsystem kan mangå in på felsäkert läge hur gör man då ? ellervad gör man ?

stenjon
Inlägg: 173
Blev medlem: 2011-aug-09, 11:42

Inlägg av stenjon » 2014-apr-15, 20:14

Gå in i Bios och titta om disken finns med där. Tryck på den tangent som rekommenderas i starten för att komma dit. Annars är det väl F8 som gäller för felsäkert läge

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2014-dec-23, 21:35

[quote=""stenjon""]Gå in i Bios och titta om disken finns med där. Tryck på den tangent som rekommenderas i starten för att komma dit. Annars är det väl F8 som gäller för felsäkert läge[/quote]

Tjena Stenjon, kul att se att du fortfarande är aktiv medlem på Fixadindator.se =)

Nu till frågan. Tyvärr så har även jag upplevt att Windows 8 kraschar oftare än sina föregångare och då kan det bli ganska svårt att väcka den till liv. Jag har löst det genom att ha två operativsystem, jag kör alltså Windows 7 parallellt med Windows 8 och kraschar 8:an så kan jag enkelt rädda den via Win7. Det är dock få användare som kör så.

Kör du endast Windows 8 och får felmeddelande att Windows inte hittas så kan du prova följande.
- Starta från Windows DVD-skiva alt. USB-sticka och välj att Reparera eller Installera Windows.
Alt. 1: Väljer du funktionen som heter "Reparera" så kommer den försöka reparera sig själv.
Alt. 2: Väljer du "Installera" så ska du i nästa skede trycka ner knappen F8 för att få fram kommandofönstret för att manuellt utföra reparationen. Rekommenderar det senare varianten.

När kommandofönstret är uppe skriver du "DISKPART" (utan citattecken så klart), sedan skriver du "LIS DIS" och då får du fram lista på samtliga hårddiskar på datorn. Hitta nu den där du har Windows installerad och nu ska vi markera just den genom att skriva “SEL VOL namn“. I mitt fall ligger allting på partition som heter Disk 0 och då skriver jag endast "SEL DIS 0".

Nu kommer den roliga delen, reparationen. Skriv “ACTIVE“. Det är allt, nu är disken aktiverad och markerad som startpartition där Windows finns och datorn borde hitta den. Skriv bara "EXIT" en gång och så en gång till efter några sekunder och starta om datorn.

Hör av dig och berätta om hur det gick.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar