Överarbetande processor

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

martin92
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-apr-08, 16:59

Överarbetande processor

Inlägg av martin92 » 2013-apr-08, 19:07

Hej!

Jag tänkte ge en beskrivning av min dators problem i hopp om att få en förklaring på dess skadade beteende.

Jag har en 2,5 år gammal HP dator som funkar sisådär. För ett år sedan fick jag ett virus via facebook. Detta tog jag bort med mitt virusprogram men efter ett tag så började processorn jobba onödigt mycket vid mindre krävande aktiviteter. Tex så klarade inte datorn att spela 720p filmer en längre tid utan att segna ihop. Fläkten började jobba på max och processorn likaså. Allt blev skitsegt och jag var tvungen att slå ihop datorn och sätta den i viloläge tills den svalnat. Vet ej om detta berodde på viruset eller något annat.

Jag levde med detta problem ett tag utan att datorn förändrade sig. Sen systemåterställde jag datorn till "factory settings" ihop om förbättring. Jag blåste ur datorn helt fast samma problem kvarstod. Utan några andra program igång så kunde jag se ca 1 timme på en full hd film sen segna datorn i hop likt tidigare.

Jag bestämde mig för installera om hela datorn om recovery skivor från HP. Dessa installerade om hela Windows 7 men samma problem återkom efter några veckors användning.

Symtomen är alltså: överarbetande processor, överhettning, fläkten jobbar 100% väldigt lätt.

Dock kan mer kvävande aktiviteter köras när strömsladden är frånkopplad och i energispar läge.

Kan det vara något med kylningen tex. damm eller nått med kylpastan?

Tacksam för alla svar eller idéer från kunniga människor, peace



Systeminfo:

Modell:HP Pavilion dv6-3045eo
Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 450 @ 2.40GHz (2400 MHz)
- 4 GB RAM-minne
- Hårddisk på 640 GB
- AMD Radeon HD565

Användarvisningsbild
annafixarallt93
Inlägg: 152
Blev medlem: 2011-mar-30, 19:18

Inlägg av annafixarallt93 » 2013-apr-27, 21:23

Jag rekommenderar att du skaffar dig en kylplatta som du kan ställa datorn på för att få ner temperaturen i datorn :) jag har aldrig provat med kylplatta själv nån gång men det skulle kunna vara en vettig idé iallafall :)

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2013-maj-07, 18:33

testa blås ut datorn från damm också
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

Skriv svar