Bluescreen - Håller hårddisken på att paja?

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

tjejen500
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-feb-04, 12:27

Bluescreen - Håller hårddisken på att paja?

Inlägg av tjejen500 » 2012-feb-04, 12:30

Det är så att jag har haft problem med min bärbara dator. den har varit seg, osv. Och jag har låtit en "expert" titta på datorn och fixa den för förr ville den inte starta för det var något med service pack så han fixade den och tog bla bort 900 virus (!!).. Jag fick tillbaka datorn, och nu när jag ska t.ex byta bild på skype och sätta på webbkameran så får jag bluescreen. Så jag måste starta om datorn helt. Jag la ut en bild på det på facebook, och då var det en som sa att hårddisken hållde på att paja. och nu är jag rädd! vad ska jag göra?

stenjon
Inlägg: 173
Blev medlem: 2011-aug-09, 11:42

Inlägg av stenjon » 2012-feb-04, 14:48

Om du inte har ett USB-minne så köp ett direkt! Spara dina bilder och annat viktigt till minnet. Sedan kan du ominstallera operativet med disk eller om det är medsänt en ominstallationsfil i datorn så använder du den.

Om inte det går - ja då får du skaffa en ny hårddisk och byta ut den du har nu. Brukar vara en lucka bak som sitter med 3-4 skruvar. Skruva bort dom och öppna så ser du hur du ska göra. Alternativt om du inte kan/vågar själv. Be någon kunnig att hjälpa dig. Lycka till!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2012-feb-05, 22:51

Det är mjukvarufel 99% och dessutom borde man inte bara gå felsöka hårdvara utan att först utesluta mjukvaruproblem.

En annan sak är att 900datorvirus låter väldigt osannolikt och den där experten låter plötsligt inte alls som en expert. Felet kan ligga precis där i hur datorreparationen gjordes sist när ni tog bort alla dessa påstådda virus.

Börja med det här. Klicka på Startknappen och i sökfältet skriver du cmd, högerklicka och kör den som admin. Vidare i cmd-fönstret skriver du sfc /scannow och skår Enter (Retur). Den kommer söka igenom systemfiler och återskapa original om nuvarande kopian är skadad.

Gör även en Diskkontroll, behöver du hjälp och guide för det kolla på http://www.datorsupporten.se/diskkontroll-windows-7/

Börja med det så ska vi se hur det går den.
Senast redigerad av 1 PC Doktor i Stockholm, redigerad totalt 2012 gånger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar