Du måste ha behörighet från SYSTEM för att ändra filen

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

Fim
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-aug-20, 14:58
Kontakt:

Du måste ha behörighet från SYSTEM för att ändra filen

Inlägg av Fim » 2012-jan-23, 11:13

Och hur i h-e skaffar jag mig behörighet från SYSTEM, måste jag ringa Bill Gates?? Skämt åsido, jag är enda användaren på min PC som har Win 7 Pro installerat och jag har så klart administratörsrättigheter. Jag använder PC'n för programutveckling.

/Fim

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2012-jan-23, 11:30

testa att högerklicka och trycka "kör som administratör" innan du försöker ändra.

Jag har haft liknande problem när jag försöker köra vissa installationsfiler och annat. Jag har dessutom haft problem med att endast ha "titta-behörighet" med min admin-användare.
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

rainerg
Inlägg: 17
Blev medlem: 2011-apr-28, 18:33

Inlägg av rainerg » 2012-feb-21, 20:29

hur ändra man behörighet som admin så man har all behöriheter
Kan inte ändra skrivskydd på vissa mappar
Rainer

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2012-feb-21, 20:51


Kontrollera behörigheterna för filen eller den mapp filen sparades i. Så här gör du:


1.
Högerklicka på filen eller mappen och klicka sedan på Egenskaper.

2.
Klicka på fliken Säkerhet.

3.
Klicka på ditt namn under Grupp- eller användarnamn, så visas dina behörigheter.

Vill du öppna en fil, behöver du läsbehörigheter. Mer information om behörigheter finns i Vad är behörigheter.



Kontrollera om filen är krypterad. Så här gör du när du vill:


1.
Högerklicka på filen och klicka sedan på Egenskaper.

2.
Klicka på fliken Allmänt och sedan på Avancerat.

Om kryssrutan Kryptera innehåll för att skydda data är markerad behöver du det certifikat som användes för att kryptera den aktuella filen om du vill öppna den.

Du måste hämta certifikatet från den person som skapade filen. Mer information finns i Importera eller exportera certifikat och privata nycklar.


EFS (Encrypting File System) stöds inte helt av Windows Vista Starter, Windows Vista Home Basic och Windows Vista Home Premium. För de här versionerna av Windows kan du göra följande om du har krypteringsnyckeln eller certifikatet:

Öppna Kommandotolken och dekryptera filerna genom att skriva Cipher.exe /d (avancerade användare).


Ändra en krypterad fil.


Kopiera en krypterad fil som dekrypterad till en hårddisk på datorn.


Importera EFS-certifikat och EFS-nycklar.


Öppna Kommandotolken och säkerhetskopiera EFS-certifikat och EFS-nycklar genom att skriva Cipher.exe /r (avancerade användare).
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2012-feb-21, 22:51

[quote=""Imposter10""]•
Kontrollera behörigheterna för filen eller den mapp filen sparades i. Så här gör du:


1.
Högerklicka på filen eller mappen och klicka sedan på Egenskaper.

2.
Klicka på fliken Säkerhet.

3.
Klicka på ditt namn under Grupp- eller användarnamn, så visas dina behörigheter.

Vill du öppna en fil, behöver du läsbehörigheter. Mer information om behörigheter finns i Vad är behörigheter.


•
Kontrollera om filen är krypterad. Så här gör du när du vill:


1.
Högerklicka på filen och klicka sedan på Egenskaper.

2.
Klicka på fliken Allmänt och sedan på Avancerat.

Om kryssrutan Kryptera innehåll för att skydda data är markerad behöver du det certifikat som användes för att kryptera den aktuella filen om du vill öppna den.

Du måste hämta certifikatet från den person som skapade filen. Mer information finns i Importera eller exportera certifikat och privata nycklar.


EFS (Encrypting File System) stöds inte helt av Windows Vista Starter, Windows Vista Home Basic och Windows Vista Home Premium. För de här versionerna av Windows kan du göra följande om du har krypteringsnyckeln eller certifikatet:
•
Öppna Kommandotolken och dekryptera filerna genom att skriva Cipher.exe /d (avancerade användare).

•
Ändra en krypterad fil.

•
Kopiera en krypterad fil som dekrypterad till en hårddisk på datorn.

•
Importera EFS-certifikat och EFS-nycklar.

•
Öppna Kommandotolken och säkerhetskopiera EFS-certifikat och EFS-nycklar genom att skriva Cipher.exe /r (avancerade användare).[/quote]

Sjukt bra Svar! Guide-tråd?
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Skriv svar