Min jättenya dator är hackad ;( what to do?

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
asia
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-jul-03, 19:40

Min jättenya dator är hackad ;( what to do?

Inlägg av asia » 2011-jul-03, 20:07

Hejhej alla jättesnälla människor som läser detta!
Den som kan fix min dator, jag kan bjuda denpå lunch, om den bor i Stockholm :)
Hehe, jag är en tjej som är jättedålig på datorer ^^' köpte en ny dator (Sony Vaio) för några veckor sedan och den var jättesnabb&jättebra, installerade Avast free virus protection och Comodo firewall, för jag är student och har ej råd med att köpa virusskydd xD lol, anyways, när jag installerade comodo installerades också en service som heter Geekbuddy.
En dag kom min kompis hem till mig och hjälpte mig att installera ett program från den där sidan som heter piratebay som man kan skriva noter med, (jag är musiker) i vanliga fall kostar det programmet typ 8000kr så blev jag jätteglad men datorn blev jätteseg så jag avinstallerade det, datorn var fortfarande jättejätteseg så jag öppnade programmet Geekbuddy, där man kan chatta med en datortekniker från USA tror jag, jag sa till honom vad som hade hänt och han hjälpte mig att göra datorn snabb igen, han använde fjärranslutning så han kunde kontrollera min dator från hans dator, men xD han tog bort typ all grafik så datorn såg ut att komma från 1995 xD men huvudsaken var att den blev snabb igen så jag blev glad. Men, efter en tid så blev den så småningom långsam igen :( och många gånger kom det upp ett meddelande som sa att en annan dator försökte ansluta :O
och nu, varje gång jag öppnar den datorn bara efter några minuter så blir den helt fast och är helt oandvänbar ;'(
Vad ska jag göra? Ska åka till Kina och tävla nästa vecka, hur ska jag klara mig utan dator x'D

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-jul-04, 00:55

Återställ datorn till fabriksinställningar med medföljande skiva/skivor.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2011-jul-04, 16:29

...och låt aldrig någon fjärrstyra den.

Kan rekommendera detta gratis antivirus med sen http://www.microsoft.com/security_essentials

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-jul-05, 00:29

Lunch hm, jag gillar Subway;D
För att börja med kolla in http://www.fixadindator.se/f24/system-r ... ista-1538/

En annan lösning är att återsälla datorn till fabriksinställningar, så som den var dagen du köpte den. Det gör du genom att starta om datorn och tryck snabbt ned F10 eller kombination tangenten Alt+F10 direkt så fort du ser bild på skärmen innan Windows försöker starta. Efter det är det bara att följa anvisningar. Tänk på att om du återställer till fabriksinställningar så försvinner alla dina filer så se till att säkerhetskopiera.

En annan sak är att jag jobbar som IT-tekniker och många av mina kunder använder just fjärrsupport och är väldigt nöjda så du behöver inte vara rädd för det om du bara har bra koll på vad som händer. Den ansvarige är din kompis som hjälper dig att ladda ned virussmittade illegala program från nätet och att du tillåter det när det finns så många andra gratisprogram tillgängliga och dessutom så bör du ha det dyra programmet tillgänglig i skolan.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

asia
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-jul-03, 19:40

tack

Inlägg av asia » 2011-jul-06, 22:19

hahah, tack!! jag gick till media markt och dem sa att jag hade installerat comodo firewall och avast virus protection och att det hade liknande funktioner så det kunde vara att dem kraschade varandra, men dem tog oxo bort geekbuddy sedan fungerade dator exakt som förut x'D
men ja!! jag lovar att bjuda dig på subway om du lovar mig att du svarar på mina datorfrågor i framtiden xD deal? :)

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Lunch hm, jag gillar Subway;D
För att börja med kolla in http://www.fixadindator.se/f24/system-r ... ista-1538/

En annan lösning är att återsälla datorn till fabriksinställningar, så som den var dagen du köpte den. Det gör du genom att starta om datorn och tryck snabbt ned F10 eller kombination tangenten Alt+F10 direkt så fort du ser bild på skärmen innan Windows försöker starta. Efter det är det bara att följa anvisningar. Tänk på att om du återställer till fabriksinställningar så försvinner alla dina filer så se till att säkerhetskopiera.

En annan sak är att jag jobbar som IT-tekniker och många av mina kunder använder just fjärrsupport och är väldigt nöjda så du behöver inte vara rädd för det om du bara har bra koll på vad som händer. Den ansvarige är din kompis som hjälper dig att ladda ned virussmittade illegala program från nätet och att du tillåter det när det finns så många andra gratisprogram tillgängliga och dessutom så bör du ha det dyra programmet tillgänglig i skolan.[/quote]

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-jul-15, 16:14

No problemo, du är alltid välkommen att ställa så många frågor du önskar så gör vi vårt bästa att ge dig hjälpsamma tips =)
Tänk på att inte installera två eller fler brandvägg eller antivirus för då kan de krocka med varandra, och lycka till nu med din återigen pigga dator;D
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

asia
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-jul-03, 19:40

Inlägg av asia » 2011-jul-27, 18:17

:D tack så mycket!!!!!!!!!!!! :D det är inte så ofta man träffar på så snälla och hjälpsamma människor i sverige!!! :D

Skriv svar