Skärmen sönder??

Fråga här om du inte vet i vilket forum du ska posta.
snoke
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-apr-09, 11:52

Skärmen sönder??

Inlägg av snoke » 2010-apr-09, 12:04

Tjena!

Jag har en bärbar HP inköpt julen -08. Nu har jag problem med skärmen. Den är "rosa" och grumlig. Ser ut ungefär som när man redigerar ett foto med "sepia" så det blir lite grumligt. Alla vita fält är täckta med tunna vita och röda linjer.

Dator fungerar normalt annars.

Problemet uppstod först när jag laddade ner en pdf från Skånetrafikens hemsida då var det endast det IE fönstret som påverkades men nu är det alla fönster på datorn och skrivbordet. Det är mycket skumt. Jag kan inte hitta info om något virus som har denna effekt. Jag har gjort följande felsökning:

1: Scanna med avast, Panda, Superantispyware, Spyware doctor
Jag hittade en del olika adware som jag tagit bort, men problemet är kvar

2: Mixtra runt med skärminställningarna, men effekten är kvar

3: Extern skärm (projektor) funkar normalt, dvs inga grafikproblem

4: Prt scr från datorskärmen ser OK ut om man tittar på den på projektorn

Någon som har nån ide om vad det kan vara?? Jag börjar misstänka att det är hårdvarufel på skärmen. Men det är konstigt att det uppstod utan att jag tappade datorn eller något...

Jag vill försöka allt innan jag lämnar in det för service med risk för höga kostnader och fölorade inställning info etc....

Alla förslag mottages tacksamt!!

/Calle

snoke
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-apr-09, 11:52

Foton på problemet

Inlägg av snoke » 2010-apr-09, 12:37

Jag bifogar här ett par foton på problemet.

Det kanske lutar år hårdvaruproblem, men det är de symmetriska röda/vita linjerna i specifika fält som jag inte tycker stämmer med ett hårdvaruproblem...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2010-apr-09, 13:28

Hej Calle!.
Mysko fel och kan högst troligt bero på grafikkortet, ta ur det och sätt tillbaka.

Scanna datorn med Malwarebytes
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-09, 15:46

Det är tyvärr bränt grafikkort. Gör så här för att undersöka. Högerklicka på skrivbordet, välj ”Personalize”, ”Display Settings”. Skriv vad du ser där, eller ta bild och posta. Där borde du se namnet på din grafikkort och lite annat men om den är bränd så saknas nog den informationen.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

snoke
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-apr-09, 11:52

Inlägg av snoke » 2010-apr-09, 17:49

Tack för svaren!

Om det går undviker jag gärna att öppna datorn och fysiskt ta bort grafikkortet...Med tanke på garantier etc..

Jag har ATI Radeon Graphics processor (0x95C4) eller om det är ATI Mobility Radeon HD 3450 den heter. Enligt Vista funkar enheten korrekt och det finns inga senare drivrutiner att hämta.

Jag har bildskärmsinställning på
"Generic PnP Monitor på ATI Mobility Radeon HD 3450"
Det finns även "standardskärm..." Jag hade lite problem att få till rätt upplösning till min projektor så en polare roddade runt lite så jag vet inte om Generics PnP är standard inställningen. Men detta var ett tag sen så det borde inte vara relaterat.

Sen finns det ATI Catalyst Control center, men där hittar jag inget som löser det. Men så är jag ingen mästar-hacker heller...

Tacksam för fler tips!!

/Calle

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-09, 20:22

Uh. Bilden som du postade tidigare pekar mot fysisk skada men testa det här. Avinstallera drivrutiner som du har idag och sen efter att ha startat om datorn besöker du den här sidan http://support.amd.com/us/gpudownload/w ... ng=Swedish laddar ner och installerar dessa.

Det är inte mycket det kan vara fel på förutom drivrutiner nu eller fysisk skada, tyvärr.

Du nämnde garantin. Gäller den? I så fall varför inte skicka datorn på service.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

snoke
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-apr-09, 11:52

Inlägg av snoke » 2010-apr-09, 20:45

Vad händer om jag avinstallerar drivrutinerna för grafikkortet? Kan jag använda datorn, dvs se något på skärmen eller måste jag ha de nya drivrutinerna på USB eller nåt?

Kanske dum fråga, men jag kan väldigt lite om grafikkort...

/Calle

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-10, 13:41

Bra fråga också eftersom det är så att om man saknar drivrutiner för en hårdvara så brukar det inte fungera, men inte i det här fallet. Det är ingen vara att avinstallera dessa drivrutiner men skärmen kommer få lite konstig upplösning tills du installerar nya drivrutiner.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

snoke
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-apr-09, 11:52

Inlägg av snoke » 2010-apr-10, 23:51

Återigen tack för svaren, men det går inte så bra för mig.....

Jag avinstallerade grafikkortet, gjorde jag rätt?? Dvs
under Bilskärmskort och egenskaper fanns avinstallera, när man klickade på det frågade den om man ville avinstallera själva kortet och en klickruta för att avinstallera drivrutinerna som jag klickade i???

I alla fall så får jag inte nya drivrutinerna att funka. Jag har försökt både länken du postat och ett annat ställe. Installationen verkar gå bra, dvs inga felmeddelanden och jag får besked att installationen är slutförd. Men datorn hittar fortfarande inte grafikkortet...

Som lite mer info så kvarstår det ursprungliga problemet med dålig bild även utan grafikkort... Verkar ju vara hårdvarufel på själva LCD:n eller i överföringen..

Några fler tips om vad som kan vara fel eller hur jag får grafikkortet att funka igen?? Känns som en bra grej innan jag lämnar in datorn på service i alla fall...

/Calle

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-16, 22:31

Det är rätt drivrutiner och borde funka. En test för att utesluta mjukvarufel kan vara att installera om Windows, innan du gör det så bör du säkerhetskopiera viktiga filer på datorn.
Tror att jag missade tidigare det som du skrev att extern skärm (projektor) fungerar utan problem. Hm, måste varit trött då eller så har du uppdaterat posten. Nu när jag läser igenom allt igen tänker jag att felet kan faktiskt sitta i skärmen och inte i grafikkortet som jag tänkte från början. Det kan vara glapp i kabeln eller nåt, kanske hjälper det om du vrider lite skärmen åt ena eller andra sidan. Jag kommer inte nu på vad sånt kallas men det är inte ovanligt fel och skärmen behöver bytas eller sladden.

Nu återgå vi till drivrutiner som inte går att installeras nu. Har du Windows Vista 32-bit? Om inte så är det därför problemet uppstår. Från bilden som du postade antog jag att du kör Vista men du kanske har 64bits version.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

snoke
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-apr-09, 11:52

Inlägg av snoke » 2010-apr-18, 21:01

Hej!

Tack för att du tar dig tid!!

Japp visst är det skärmen eller någon kabel som glappar. Om jag tar tag i övre kanten på skärmen och vickar fram och tillbaka kan jag få skärmen perfekt alternativt riktigt kass, dvs 2 lägen. Borde inte det betyda en lös kabel eller board to board kontakt på en flex? Dvs inte så dyrt att fixa....(garantin gäller ju såklart inte längre...)

Så nu har jag bara problemet med att jag inte lyckas installera tillbaka mitt grafikkort. Avinstallerade jag det korrekt enligt min beskrivning ovan? Som jag antar så avinstallerade jag hela kortet, inte bara drivrutinerna. Jag har Vista 32-bitars.

Vad kan jag göra för fel???? Som sagt har jag försökt installera från din länk och ett annat ställe och installationen verkar gå bra, får meddelande om att den är slutförd. Får upp andra småprogram som följde med i installationen, tex nåt liten testversion av "Sagan om ringen spel".

Men när jag går in och kollar på grafik kortet finns det fortfarande inte...

Har jag inte tagit bort allt så det nya kan läggas in??

En konstig sak är att mitt grafikkort hette:
ATI Mobility Radeon HD 3450
och det är jag 100% på, dubbelkollade innan jag avinstallerade det!!

Men när jag går in på HP för att ladda ner drivrutiner till grafikortet för min datormodell:
HP Pavilion dv7-1118eo
så ger HP mig drivrutinerna till:
ATI Radeon HD 3200 Graphics
??
Det funkar inte med dessa drivrutiner heller..

Tips??

MvH
Calle

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-apr-19, 19:37

Hm, men grafikkort för Pavilion dv7-1118eo är enligt dem Radeon HD 3200, skumt och skitjobbigt när det blir så. Det med grafikkortet skulle nog hjälpa om du installerar om Windows och angående skärmen så måste den nog bytas ut, det är vad jag gjorde åt en kund efter tillverkarens rekommendation. I mitt fall vad det här Fujitsu Siemens dator men enligt dem var det bara att byta ut den och inget annat, men i det fallet hade kunden garantin kvar.
Ledsen. Kolla garantin igen, det brukar vara 2-3års garanti på papper men återförsäljaren brukar uppge endast som 1år.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar