Datorn startar men ingen bild

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
Viktory123
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-nov-21, 13:31

Datorn startar men ingen bild

Inlägg av Viktory123 » 2012-nov-21, 14:08

Hejsan!


För någon vecka sen bestämde min gamla dator sig för att gå sönder, vilket jag märkte då jag skulle starta den om vanligt på morgonen. Den stängde alltså inte av sig helt plötsligt eller fungerade annorlunda dagen före.

När jag startar datorn så drar den igång som vanligt och man hör hur hårddisken (tror jag) arbetar. Musen och tangentbordet lyser upp som vanligt efter några sekunder men skärmen går in i standby läge.
Har testat att nollställa BIOS genom att ta ut klockbatteriet samt att ändra de där stiften på modekortet för nollställning. Inget har fungerar dock och den står bara och matar på tills jag stänger av den.

Antog att det var modekortet eller processorn och beställde därför en helt ny processor, modekort samt nytt ram-minne.
Bytte ut alla delarna och drog igång den och den fungerade utmärkt. Installerde windows vista på den och hann inte göra mycket mer fören jag skulle sova. MEN Morgonen därpå när jag skulle starta den så var den precis som innan! Ingen bild alls, och inte ett enda pipljud.

Precis som att något i datorn tar sönder delarna, och att det då skedde efter andra starten är ju märkligt, men antar att den får sig en "peak" när man precis slår på datorn, kan det vara nätaggregat kanske??

Någon som har någon ide? Hemskt tacksam för svar!
Mvh Viktor

Setup med gamla delar:
Modekort Asus P5VD2-VM SE VIA P4M890
Processor Intel Pentium dual core E2160
Minne DIMM DDR2 PC2-5300
Grafik ASUS Geforce 8500GT 512mb
Hårddisk Maxtor diamondmax 21 500gb
Nätaggregat Huntkey 500w ATX12v

Setup med nya delarna:
Modekort MSI B75MA-P45
Processor Intel Pentium G630
Minne Corsair vengeance DDR3 1600MHz 4GB 1,5v
Grafik ASUS Geforce 8500GT 512mb
Hårddisk Maxtor diamondmax 21 500gb
Nätaggregat Huntkey 500w ATX12

Tack igen! :)
Senast redigerad av 1 Viktory123, redigerad totalt 2012 gånger.
Anledning: Problemet löst!

Viktory123
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-nov-21, 13:31

problemet löst

Inlägg av Viktory123 » 2012-nov-22, 12:06

Hej!

På de nya modekortet fanns ett sånt grått uttag för bildskärmen så kopplade in skärmen där istället för på grafikkortet , och då funkade de hehe..
Förlåt om jag slösat er tid! (lite korkat av mig att inte komma på det tidigare)..
Nytt nätagg ska jag dock införskaffa,
Tack för er tid!
Mvh
Senast redigerad av 1 Viktory123, redigerad totalt 2012 gånger.

Lagge
Inlägg: 284
Blev medlem: 2011-jul-05, 19:57

Inlägg av Lagge » 2012-nov-26, 08:52

Bra att du skrev hur du löste problemet. Men om någon i framtiden har samma problem men inte har möjlgihet att köpa nytt moderkort så rekommenderar jag kylpasta eller eventuellt nya fläktar. Det verkar som om grafikkortet var varmt eller att det är något fel med sladden mellan datorn och skärmen.
MVH

Lagge

PS. Google is your friend DS.

Skriv svar