Dator startar inte alls. Har den ström?

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
Fidde
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-jul-31, 00:28

Dator startar inte alls. Har den ström?

Inlägg av Fidde » 2011-jul-31, 00:48

Hej. Jag har fått problem med min 4 år gamla stationär dator.

Den har:
-Asus p5n-e SLI moderkort
-FSP PNF 400W nätaggregat
-Intel core duo e6600 processor
-Samsung 250gb SATA II hårddisk
-geforce 7600 GS grafikkort
-1024mb DDRII ramminne

Problemet: Den startar inte.
Ganska odramatiskt. Märkte att den började av efter att ha varit på i bara 20 sekunder, jag hann inte ens få igång den. Så jag öppnade den och tog bort allt damm inuti och såg till at alla kablar var på plats. Nu när jag trycker på startknappen händer inget. Inga fläktar går igång, inget pip hörs och inga lampor lyser. Det som är lustigt är att lampan på moderkortet lyser när strömmen är i I.A.F.

Jag har prövat med en annan strömsladd samt att kortsluta startknappen. Jag har också tagit lös och stoppat i alla kablar inne i datorn. Så hur går jag till väga nu? Måste jag köpa nytt moderkort eller nätaggregat?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-aug-01, 13:19

Det är billigare att felsöka nätagg genom att byta ut den tillfälligt än moderkort men testa dig fram, enda sättet är att byta ut del för del.

Jag vet inte vad du menar när du skriver att du kortsluter startknappen men anledningen till att den inte reagerar kan vara felkopplade sladdar, du har kanske inte ens kopplat in Startknappen rätt. Har du startknapp direkt på moderkortet (vissa brukar ha det) så pröva så. Att lampan lyser behöver inte betyda att moderkortet är okej eller nätagget. Du kan även använda elmätare för att kolla strömmen ur nätagget om du inte vill byta ut den, väldigt enkelt om du har rätt verktyg.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar