skärmbyte hp zv 5000

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
matizen
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-feb-20, 10:09

skärmbyte hp zv 5000

Inlägg av matizen » 2011-feb-05, 13:22

Hej

Har två st zv 5000 o hade tänkt att flytta över skärmen, så jag får en fungerande dator

Har plockat rätt mycket med datorer, men inga skärm byten Svårt???

tips om vad jag bör tänka på , inga lödningar eller nåt sådant ?

skulle vilja ha tag i en bra guide för bytet, men hittar inget bra kanske lite hjälp med det .

mvh matizen

it-bloggen.com
Inlägg: 33
Blev medlem: 2011-jan-25, 16:01

Inlägg av it-bloggen.com » 2011-feb-10, 10:39

Skärmar brukar inte vara några större problem att ta bort. Har inte varit med om att det varit någon lödning som måste tas upp.

Det brukar bara vara några skruvar på datorns baksida som håller fast gångjärnen och sedan en kontakt från skärmen till moderkortet.

Som alltid när man ska in i en dator bör man vara försiktig och gärna använda antistat-utrustning för att inte kortsluta något.

/Robin

matizen
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-feb-20, 10:09

Inlägg av matizen » 2011-feb-17, 06:23

hej
tack för hjälpen
de var ju bra att det var rätt så enkelt
ha det bra
mvh Göran

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-feb-19, 22:24

Ta en titt på youtube så hittar du säkert någonting. Enkelt men tidskrävande första gången.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

matizen
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-feb-20, 10:09

Inlägg av matizen » 2011-feb-20, 10:11

[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Ta en titt på youtube så hittar du säkert någonting. Enkelt men tidskrävande första gången.[/quot



Datorn fungerade kanonbra på kvällen , stängde av dagen efter är skärmen helt svart vid uppstart hjälper det med ett skärmbyte eller är det något annat kan man göra någon annan typ av test innan man sätter dit den andra o provar ??



mvh Göran

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-feb-20, 23:59

Jaaa, testa om LCD backlight e möjligen trasig och i så fall behöver du endast byta ut den delen som kostar kanske 50kr. Vänd bara lampa mot skärmen och kolla om det syns lite svag bild efterallt? Om det syns lite så har du inte trasig skärm. Testa också att trycka på Fn knappen tillsammans med F5 eller något annat knapp där uppe på tangentbordet, knappen har en skärmsymbol. Det har hänt tidigare att man råkat på så sätt avaktivera datorns primära skärm och ända det behövde var att återaktiveras=D
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

matizen
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-feb-20, 10:09

Inlägg av matizen » 2011-feb-21, 16:42

hej
Det syns inget inget på skärmen med lampa helt svart
händer inget heller med med att försöka
återaktivera med Fn o skärmknappen
Om jag kopplar in en annan skärm o provar så kan man väl utesluta fel i själva datorn ???Men frågan är hur kommer jag in i bildskärmsinställningar när den primära är svart?
Det börjar snurra runt i huvet nu, annars är det väl bara byte som gäller o hoppas det fungerar

mvh matizen

Skriv svar