Datorn startar inte - Fujitsu Siemens Scaleo T

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
51fjällfil
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-aug-10, 12:59

Datorn startar inte - Fujitsu Siemens Scaleo T

Inlägg av 51fjällfil » 2010-aug-10, 13:25

Hej

Jag har ett problem med min dator vid uppstart. Vad som händer är att när man trycker på startknappen så startar fläktar och skärm, processorfläkten går för fullt några sekunde för att sedan gå ner i varv. Skärmen går igång och innloggningen börjar men efter ca 10-15 sekunder stannar allting och datorn dör. Jag kommer inte så långt att jag kan starta i felsäkert läge.

Min dator:
Fujitsu Siemens Scaleo T
OP Windows 7
Grafikkort Leadtek WinFast A340 Pro 256 MB
Minne 1022 Mb

Tacksam för svar :)

Bagg
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-okt-30, 20:51

Inlägg av Bagg » 2010-okt-30, 20:54

Tjena.

Jag har ganska samma problem. Det kommer din Biosbilden, sen står det bara still. Ibland går det bra, som om inget var fel, men nu är det oftare still. Kan trycka tab för att se en annan bild, Där ståre att den kollat mina 4gram o allt är ok, sen ska det komma upp att den hittar dvd och hdd, men händer inget där.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-nov-01, 12:38

Jag kommer ställa några frågor här för att förstå mer exakt vart ni befinner er, det här hjälper oerhört mycket för felsökningen som vi ska göra tillsammans.

Du 51fjällfil skriver att ”Innloggningen börjar” men menar du då Windows inloggning eller vad? Kan du ens se Windows loggan? Vad menar du med att allting stannar och dör, stängs datorn av, fryser den vid en specifik bild, startas den om eller vad? Alla dessa fel kan beskrivas enkelt med att säga ”datorn dog” men det säger inget för felsökningen.
För att komma in i felsäkert läge ska du trycka F8 knapp direkt när datorn startas, så snabbt du ens ser bilden på skärmen, långt innan Windows loggan dyker upp.

Du Bagg, samma sak.

Generaliserat svar. I båda fall låter det som att ni behöver reparera eller installera om Windows. http://www.fixadindator.se/f24/formater ... dows-1470/

Du 51fjällfil, enligt datainformationen som du postade tidigare ser jag att du kanske har ”recovery partition” på hårddisken, dvs. lagrade fabriksinställningar i en del på hårddisken så att du enkelt kan återställa datorn. Pröva det enkelt genom att trycka ner F10 eller F11 direkt vid start, innan du ser Windows loggan nu igen, direkt och slå knappen flera gånger. Får du fram en meny där ska du välja ”PC återsällning”. Eller ”System återställning” men det finns två sorter av det senare nämnda och blanda inte ihop den med ”Windows systemåterställning”.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Lamagirl
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-nov-29, 13:25

Inlägg av Lamagirl » 2010-nov-29, 13:46

hej hopp.
har samma problem som 51fjällfil,
fast jag har en SCALEO C

den startar oh inan man kommer fram till loggan så har den stängt av eller dött som han skriver..vad tusan är det för problem med dessa maskiner.

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2010-dec-07, 13:29

Tre saker kan ha hänt (gissningar):
1. Hårddisken har kraschat.
2. Bios har blivit korrupt (i Baggs fall), är en möjlighet.
3. Windows har kraschat.

I samtliga fall måste ett nytt os installeras. Kör igång recovery cdn är ett första steg. Går inte det då är det alternativ 1-2 som gäller. Sätt i en ny hårddisk och installera Windows på den. Kolla sedan om du kan komma åt den andra disken...

Ni borde även ha garanti på detta så kolla där först (alternativ 1-2), om ni kan skicka in datorerna.

Skriv svar