Datorn fryser! (Svår lösning?)

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
Plektrum
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-mar-11, 17:56

Datorn fryser! (Svår lösning?)

Inlägg av Plektrum » 2010-mar-11, 18:18

Hej!

Min dator fryser sig (förutom musen som fryser sig efter att man trycker på den ett par gånger) när jag försöker spela spel eller använder för mycket av Internet, därefter blir jag tvungen att tvångs avsluta den. Jag har stresstestat den och temperaturen på grafik kortet och CPU;n är normalt. Jag har även omformaterat den en gång men det märktes ingen skillnad. Jag har inte rört datorn eller byggt den själv. I vanliga fall är det mjukvara fel eller virus men det här är någon hårdvara som det är fel på men problemet är att jag inte kan hitta det.

Har haft det här problemet i flera veckor nu och inte kommit fram till något.

Här finns lite uppgifter på datorn:
Ålder - 4 år
Operativsystem - Windows XP Professional
Grafik kort - nVidia GeForce 7900 GS
CPU - DualCore Intel Core 2 Duo E6400
Moderkortsnamn - Dell XPS 410 / Dimension 9200

Kan ge mer uppgifter om det behövs.

Vore jätte tacksamt om ni skulle kunna hjälpa till, har inte kunnat hitta någon lösning på andra forum.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-11, 20:32

Börja med att besöka http://support.dell.com/support/downloa ... tid=&impid och ladda ner och installera senaste drivrutiner för din system.
Här kan du hitta senaste drivrutiner för grafikkortet http://www.nvidia.com/object/winxp_196.21_whql.html ladda ner och kör det.

Nästa steg blir att ta kontroll över alla program som startas automatiskt med Windows, det gör du så här. Klicka start och i körfältet "Run" skriver du "msconfig", där under fliken "Startup" ser du lista över program som startas upp automatiskt med Windows, bocka av program som du inte känner igen eller samtliga och sen trycker du på "OK" och startar om datorn.
Bild
OBS: Du borde lämna antivirus programmet aktiv om du använder en annars kan du stänga av samtliga i listan.

Det här borde hjälpa en del annars fortsätter vi efter att du har prövat det här.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Plektrum
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-mar-11, 17:56

Inlägg av Plektrum » 2010-mar-12, 09:00

Tack! Det funkar nu, behövde bara en uppdatering på operativsystemet som inte ville installera innan.

Skriv svar