DVI-skärm i HDMI-port?

Allt om grafikkort.
Andorz
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jan-10, 11:51

DVI-skärm i HDMI-port?

Inlägg av Andorz » 2009-jan-10, 11:52

Jag har tidigare använt två skärmar till datorn. En i DVI-porten och en i VGA-porten på grafikkortet. Men nu har jag köpt en ny dator och dessa två portar finns inte på det nya kortet (ATI Radeon HD 3650, 256 mb). Det finns dock en HDMI-port som jag försökte koppla in min skärm i (med en DVI-HDMI-adapter), men det gick visst inte, för datorn hittade inte skärmen. Den primära skärmen är inkopplad i DVI-porten. Jag har ingen större koll på sånt här. Hur ska jag göra för att få den sekundära skärmen att "fungera"?

toxicstone
Inlägg: 170
Blev medlem: 2009-jan-11, 09:44

Inlägg av toxicstone » 2009-jan-19, 16:50

[quote=""Andorz""]Jag har tidigare använt två skärmar till datorn. En i DVI-porten och en i VGA-porten på grafikkortet. Men nu har jag köpt en ny dator och dessa två portar finns inte på det nya kortet (ATI Radeon HD 3650, 256 mb). Det finns dock en HDMI-port som jag försökte koppla in min skärm i (med en DVI-HDMI-adapter), men det gick visst inte, för datorn hittade inte skärmen. Den primära skärmen är inkopplad i DVI-porten. Jag har ingen större koll på sånt här. Hur ska jag göra för att få den sekundära skärmen att "fungera"?[/quote]
Ja för det första var det ett dåligt kort du köpte för det priset, men iaf enligt

Specifikationer:
• Graphics Engine - ATI Radeon HD 3650
• Bus Standard - PCI Express 2.0
• Video Memory - DDR3 256MB
• Engine Clock - 725 MHz
• Memory Clock - 1.6 GHz ( 800 MHz DDR3 )
• Memory Interface - 128-bit
• DVI Max Resolution - 2560 x 1600
• D-Sub Output - Yes x 1 (via DVI to D-Sub adaptor x 1 )
• DVI Output - Yes x 2 (DVI-I)
• HDMI Output - Yes x 1 (via DVI to HDMI adaptor x 1 )
• HDTV Output (YPbPr) - Yes
• HDCP Support - Yes
• TV Output - Yes (Composite)

Så är där ingen hdmi som du sa utan 2 dvi, då hdmi inte används till sådana skärmar "dataskärmar" så du ska kunna koppla in båda utan problem enda du behöver göra är att ha ATI program installerat, gå in och leta upp någon form av bildskärmsinställningar, ibland kan man välja basic eller expter så det vissas fler eller färre inställningar att göra, prova basic och let aupp installtions guide, den hjälper dig,iaf enkelt på mitt geforce när jag tar basic, tar max 1 min... mvh

Andorz
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-jan-10, 11:51

Inlägg av Andorz » 2009-jan-19, 17:59

Tack för svaret!
Då har jag tyfligen någon specialkort, för det är bara en dvi-port på det.

toxicstone
Inlägg: 170
Blev medlem: 2009-jan-11, 09:44

Inlägg av toxicstone » 2009-jan-20, 14:55

[quote=""Andorz""]Tack för svaret!
Då har jag tyfligen någon specialkort, för det är bara en dvi-port på det.[/quote]
Hehe ok inte bra ju men skulle du inte lösa det och känner du endå behöver försöka fixa det så posta en länk med bild på den, kan ladda upp på bayimg.se

så man kan se den, om inte så önskar jag dig lycka till... mvh

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-jun-09, 15:08

Alltså ett alternativ till ditt problem är ju självklart om du plockar in det gamla kortet in i din nya dator, om det är plats för båda.
Eller det kanske är så att det gamla är ett AGP kort, och du bara har PCI-E portar på den nya?

Jag vet att det någonstans i ATI's Inställningar finns så att du kan Forca att den visar din skärm i skärminställningarna utan att den känner av att det är en skärm där. Googla lite på det ;)

Cheers,
Artheus
Microsoft Windows 7 RC

ASUS P5E64 WS EVOLUTION

Intel Core 2 Duo E8600

OCZ Blade 2048 MB RAM, PC3-16000

ASUS GeForce ENGTS250 512Mb,
GeForce 7600 512 Mb.

Western Digital 2Tb intern S-ATA, 500Gb intern S-ATA, 160Gb intern S-ATA, 500Gb extern.

Skriv svar