Grafikkortsproblem

Allt om grafikkort.
SmilingEyes
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-22, 19:02

Grafikkortsproblem

Inlägg av SmilingEyes » 2010-jun-22, 19:14

Hej!

Jag har en stationär, en HP Pavillion från '07, med Vista Home version, och jag misstänker att det är mitt grafikkort som lagt av. Det är ett NVIDIA GeForce 7500 LE.

Det la av i lördags och jag vet inte vad som hände för jag gick ifrån en stund. När jag kom tillbaka hade datorn startat om, skärmen var helt grönrandig och den stod och laddade Windows. Sen blev det alldeles svart och man hör inte påloggningsplinget.

Jag har startat i felsäkert läge, men därfrån har jag inte lyckats hitta nått, och skärmen är fortfarande randig. Jag har provat att uppdatera drivrutinen, men det hjälper inte. Jag har även kört startreparation, systemåterställning mm, men den vill fortfarande inte visa nått på skärmen när jag kör igång den i 'normalläge'.

Sen körde jag Driver Sweeper i felsäkert läge vilket ledde till att datorn kunde starta upp i normalläge, men det såg ut ungefär som i felsäkert läge, dvs som vi var tillbaka i 1990 igen.

Har även provat med en annan skärm men det var samma sak.

Nån som har nån idé.

Är det själva kortet som pajjat (hårdvarumässigt) eller är det nån annan mjukvara?

mickestrang
Inlägg: 11
Blev medlem: 2010-jun-14, 11:21

Prova att koppla ur ditt 7500

Inlägg av mickestrang » 2010-jun-25, 11:52

Koppla ur grafikkortet och sätt i din skärmkabel på moderkortets grafikkretsutgång. De flesta moderkort har någon form av integrerad grafikkrets.

Om du då blir av med ränderna så vet du att ditt 7500 är trasigt.

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jun-25, 22:07

Hej!

Det låter som att ditt grafikkort kan vara defekt, men innan vi säger det så pröva med en annan sladd, kolla på ditt grafikkort så att kylaren sitter på som den ska, och att grafikkortet sitter i som det ska.
När du installerade om drivrutinerna, är du säker på att du tog rätt drivisar?
Har du möjlighet så pröva med ett annat grafikkort, låna en kompis, om du har några snälla :)

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

SmilingEyes
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-22, 19:02

Inlägg av SmilingEyes » 2010-jun-26, 14:29

Hej!
Det visade sej att det var kortet som lagt av. Jag skaffade ett nytt, ett Standard VGA bildskärmskort. Det funkar någorlunda, MEN under egenskaper (i enhetshanteraren) får jag felmeddelandet
"Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)
Klicka på Sök efter lösningar om du vill skicka information om enheten till Microsoft och kontrollera om det finns någon lösning."

Jag provar 'söker lösningar' men den åstadkommer ingenting.

Sen är hela bilden liksom ihoptryckt så att runda element blir eliptiska och texten är svårläst.

Antar att jag behöver några bättre drivrutiner än dom som medföljde, men vet inte vad jag ska börja leta.

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jun-26, 23:55

Pröva med att googla ditt korts namn och lägg till "Drivers" efteråt, så kommer du nog hitta dom :)
Lycka till
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

SmilingEyes
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-22, 19:02

Inlägg av SmilingEyes » 2010-jun-27, 18:30

Hej!

Det visade sej finnas drivrutiner på en skiva som gömde sej i ett "lönnfack" undertill i kartongen - lurigt! Så nu har det löst sej allt är fint på skärmen

MEN - ljudet har försvunnit! Vet ej om det har med bytet av kort eller ej att göra men när går in och kollar ljud står det att inga ljudenhter finns installerade och under 'ljud, uppspelning' finns bara en enhet: 'Realteck HDMI Output' och den är märkt med en röd varningsplupp och så står där 'Ej Inkopplad'. Men hur fasen kopplar jag in den?

Sladden till förstärkare o högtalarset sitter i samma lilla hål där bak som tidigare.

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2010-jun-30, 18:14

hej
Testa installera om drivisarna på hps hemsida
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

Skriv svar