Byta grafikkort och spela spel på HP Compaq nw8000? HJÄLP!!!

Allt om grafikkort.
Spelledaren19
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-sep-06, 12:24

Byta grafikkort och spela spel på HP Compaq nw8000? HJÄLP!!!

Inlägg av Spelledaren19 » 2009-sep-06, 12:26

HEJ!

Jag fick min systers HP Compaq nw8000 för ett par dagar sedan och funderar nu på att omvandla den till en landator - dvs. en dator som jag lånar ut till mina kompisar när vi spelar. Denna dator har följande prestanda:

• Intel(R) Pentium(R) M
processor 2.00GHz
1.00GB RAM
Microsoft Windows XP professional 2002.
DirectX-version: DirektX 9.0c

För att kolla upp vilket grafikkort denna dator har så blev jag tipsad att skriva "dxdiag" i "kör" och därefter gå till "Bildskärm". Där står det under "Enhet":

Namn:
Tillverkare: Saknas
Kretstyp: Saknas
DAC-typ: Saknas
Uppskattat totalt minne: Saknas


Jag vill kunna spela spelen:

• Age of Empires III (systemkrav: Windows XP • Pentium IV 1.4GHz • 256MB RAM • 3D Grafikkort med 64MB RAM • 2GB HD • 4X CD-Rom.)

• Counterstrike (systemkrav: 1,2 GHz-Processor
256MB RAM
DirectX 7-kompatibelt grafikkort
Windows 2000/XP/ME/98 )

• Football manager 2009 (systemkrav: OS: Win XP / Vista
1.4GHz (XP), 2.0 GHz (Vista)
512MB RAM (XP), 1GB RAM (Vista)
2GB hårddiskutrymme
NVIDIA FX 5900 Ultra / ATI Radeon 9800 med 128MB RAM)


Problemet är att när jag ska starta AOEIII så kommer följande text upp:

"Your system does not appear to meet the minimum requirements for Age of Empires III... If you wish to upgrade your computer, please contact your computer manufacterer for any necessary assistance.

Age of Empires III requires at least a 64 MB video card. This computer appears to have a 0 MB video card.

System information: 1000 MHz, 1024 MB, 0 MB (vendor ID 0, deviceID 0)"


Nu till mina frågor:

Fråga 1: Betyder detta att denna dator saknar grafikkort?

Fråga 2: Kan jag uppgradera denna dator, dvs. köpa ett nytt grafikkort? Hur mycket skulle jag i så fall behöva betala för ett HYFSAT grafikkort? Hörde dock av en kompis att det inte var så lätt att byta ut grafikkortet på en bärbar dator

Fråga 3: Om jag skulle lyckas byta grafikkortet - är denna dator tillräckligt vass för att kunna ge en skaplig spelupplevelse, eller kommer det att lagga (dvs. bilden hänger sig) ordentligt?


ÄR VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!!


Mvh
Spelledaren19.

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2009-sep-08, 16:50

http://h18000.www1.hp.com/products/quic ... 98_na.HTML
Är det den du har?

För kollade närmare så ska du ha ett grafikkort.
ATI MOBILITY Fire GL T2 graphics controller with 128-MB DDR SDRAM
4X AGP
Hardware accelerated OpenGL graphics
Hardware support for DirectX 9.0
ATI Powerplay Technology
Eftersom det är en bärbar dator är det svårt att säga om du kan uppgradera grafikkortet, då det oftast sitter fast i moderkortet i datorn.

Det finns program man kan använda för att hitta ditt grafikkort, Everest Ultimate är ett program, dock är det inte gratis, men det ska finnas en trail på det.

Ska svara på dina frågor separat med.

1. Nej, utan grafikkort skulle du inte kunna få fram någon bild.

2. Öppna datorn och kolla om det sitter fast i moderkortet eller inte, gör det, så kan du inte byta ut det, men om det sitter i en PCI-E/AGP så kan du byta ut GPU, det beror på vad du vill ha, och hur mycket du kan ge, finns grafikkort mellan 500-5000kr.

3. Du skulle nog behöva byta ut det mesta för att inte få en "flaskhals" men det beror på hur bra GPU du köper, men skulle rekommendera lite mer RAM.

GPU = Grafik-Processor på svenska
Hoppas det hjälpte lite

Skriv svar