Hittar inte extern hårddisk-partition

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
fredzz
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-aug-28, 20:55

Hittar inte extern hårddisk-partition

Inlägg av fredzz » 2010-aug-28, 21:08

Hallå!

Råkade ut för ett märkligt problem. Köpte nyligen en 1TB Lacie extern hårddisk. Jag pluggade in och installerade först den medföljande programvaran vilken hjälpte till att partionera disken. Den största delen partionerade jag som ntfs och den andra som fat 32. Sedan var det bara att föra över filer och liknande (på ntfs-delen) - inga problem.

Problemet började dock andra gången jag pluggade in hårddisken, då hittar min dator nämligen inte ntfs partitionen, bara fat 32. Jag har Vista och har testat att gå in i diskhanteraren där båda partitionerna syns. I Ubuntu kan jag även få tillgång till båda partitionerna, men alltså inte i Vista.

Vad kan det bero på att jag inte får upp ntfs partitionen i Vista, nån som har en gissning?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-aug-29, 11:43

Så här kan du göra. Du kommer behöva partitionera om hårddisken med Windows verktyg istället för programvaran som medföljde med disken. Plugga in hårddisken och gå in i diskhanteraren och formatera om NTFS partitionen därifrån, högerklicka och formatera, eller välj Delete först och formatera efter det.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar