Slitage på bärbara hårddiskar?

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
Användarvisningsbild
Pisces
Inlägg: 27
Blev medlem: 2009-jul-12, 14:39

Slitage på bärbara hårddiskar?

Inlägg av Pisces » 2010-aug-24, 23:04

Hej!
Har en Acer laptop som står på dygnet runt med undantag om jag åker bort några dagar. Sliter det mycket på hårddisken så att jag borde stänga av den varje dag eller kan jag fortsätta ha den igång?
One Life, One Chance

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2010-aug-25, 10:31

Du kan i Windows ställa in så att de stängs av vid inaktivitet (kontrollpanel->Energi). Men det borde inte vara någon större fara, andra saker som batteriet brukar haverera förre hårddiskarna i en bärbar. Tänk på att skärmen inte får vara på heller under längre perioder med stillbild, då kan bilden "brännas" fast.

Lite tips för batteriet, då det slitas lite även om sladden är i.
Simple Guidelines

Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns.

Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely.

Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged storage, keep the battery at a 40% charge level.

Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power. (Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture accumulating inside the battery casing.)

Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing dates. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices.

If you have a spare lithium-ion battery, use one to the fullest and keep the other cool by placing it in the refrigerator. Do not freeze the battery. For best results, store the battery at 40% state-of-charge.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-aug-29, 12:07

Nej men diskslitage beror på arbetsaktiviteten och inte endast på att datorn är påslagen. Det kan jämföras med en bil som är igång men står parkerad, då slits inte däcken, men om man tar samma bil och kör den på rally eller gör donuts på parkeringen så slits däcken galet snabbt =) Står den bara parkerad så förbrukas bränslet, ström i ditt fall.

Står datorn med hög aktivitet så borde du nog skaffa externhårddisk, speciellt om du använder datorn för film och musik nerladdning och liknande.
Annars är det ingen fara als. Tänk bara på att inte lägga datorn i sängen eller på andra liknande mjuka ytor som kan dämpa fläktarnas aktivitet, håll datorn kall så kommer den må fint.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Användarvisningsbild
cimax
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-dec-25, 02:06
Kontakt:

Skrivbords dator är förbättra för att använda under lång tid

Inlägg av cimax » 2010-dec-26, 20:55

När värmen blir om och om igen, sedan den bärbara datorn stängs av. Du kan använda några "kylpasta" att sätta på din processor, inuti den bärbara datorn, om du behöver din Dator, att köra över tiden. Du kan använda Skrivbordsdator. Skrivbordsdator är långvarig, stabil och bra för dagligt bruk eller för full tid att köra. Klicka här för att hitta fler bärbara pc tips. förlåt mig för min svenska ;) . lol.
Dator Akuten i Halmstad
http://www.cimax.se :cool:

Skriv svar