Hårddiskätarn

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
ahlen
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jul-31, 14:41

Hårddiskätarn

Inlägg av ahlen » 2010-jul-31, 14:43

Tjena, under en kort tid så har fyra hårddiskar gått sönder för mig. De har inte gått sönder samtidigt utan en efter en vartefter jag har satt in dem. Det börjar med att datorn blir jätteseg och sedan när jag startar om den så funkar det inte längre. Kommer inte ens fram till windows loggan. Datorn hittar hårddisken men det går inte att formatera eller installera något. Jag har en kompis som påstår att det antingen är moderkortet eller nätagget som det är fel på.

Jag har reklamerat två hårddiskar och fått splitter nya men jag vågar inte sätta in dem förens jag är säker på att samma sak inte kommer att hända igen.

Är det någon som har haft samma problem som vet vad felet är?

HADE

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-aug-21, 21:42

handlar det möjligen om hårddiskar av samma märke och modell? Det kan vara så att hela serien med diskar är galen. Det är inte någonting just i moderkortet eller nätagget som kan skada hårddisken, eller visst finns det möjlighet men sannolikheten för det är otroligt låg.
Vilken modell är diskarna, och har du testad dem på nåt annat dator?
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ahlen
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jul-31, 14:41

Inlägg av ahlen » 2010-aug-23, 19:48

Tack för svaret. Nej hårddiskarna är inte av samma märke och inte av samma typ. Två av dom är ide och två är sata.

Jag har dock snöat in på en annan bana nu. Fick precis tillbaka en hårddisk som jag hade reklamerat och återförsäljaren påstod att dom inte hade hittat något fel på den. Om det nu är så, vilket jag ska kolla genom att testa på en annan dator, så borde det väl vara moderkortet som spökar?

Hade!

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2010-aug-25, 10:26

Såvida du inte får tillbaka skit från leverantören så är det antagligen nätagget som slår ut dem. Så jag skulle börja med att kolla upp det, kanske så enkelt som att testa en annan kontakt till disken.

Skriv svar