Inget utrymme på hårddisken...

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
MarcusMarten
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-mar-05, 12:18

Inget utrymme på hårddisken...

Inlägg av MarcusMarten » 2010-mar-05, 12:26

Har 85GB hårddisk, har rensat på bort allt vad jag kan hitta, kört antivirus program AVG( hittade en trojan, som plockades bort) men endast 11GB ledigt utrymme. Tänkte köra en defragmentering, men har inte tillräckligt ledigt utrymme..Nån som har nått tips? :)
Tack på förhand / Macke

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2010-mar-05, 14:02

Ta bort gamla säkerhetskopior
Service pack 2 och 3
Om du har uppgraderat systemet med Service pack 2 (SP2) eller 3 (SP3) har Windows automatiskt säkerhetskopierat de tidigare filerna utan att be dig om tillstånd. Men ingen tar någonsin bort en service pack, så det är helt riskfritt att radera säkerhetskopian. Den tar lätt upp mer än 300 megabyte på hårddisken. Öppna Utforskaren och välj Verktyg, Mappalternativ. Klicka på Visning och se till att dolda filer och mappar visas. Gå sedan till C:\windows och ta bort mappen $NTServicePackUninstall$. Ta däremot inte bort ServicePackFiles! Töm papperskorgen. Starta sedan Kontrollpanelen och välj Lägg till eller ta bort program och Windows Service Pack 2. Ett felmeddelande visas, men det gör inget, eftersom vi just har tagit bort avinstallationsfilerna. Klicka på Ja. SP2 tas då bort från listan med program som går att avinstallera. Gör samma sak för SP3

--------------------------------------------------------------------------------------------
Ta bort Upptäck Windows
Bortkastat utrymme
Vet du vad Upptäck Windows är? Det är den där halvdana animeringen som de irriterande pratbubbletipsen visar när du startar Windows för första gången. De flesta har aldrig tittat på den, och de som har det gör det förmodligen inte igen. Men filerna ligger kvar i Windowskatalogen för evigt och tar upp värdefullt utrymme. Varje gång du tar en säkerhetskopia följer de med och gör att processen tar längre tid och kräver mer utrymme. Tyvärr finns det inget sätt att avinstallera Upptäck Windows direkt, men du kan helt enkelt ta bort filerna manuellt. Gå till C:\Windows\Help och ta bort mappen Tours. Du får ett felmeddelande om att mappen inte kunde tas bort helt. Det är normalt, eftersom en del av mappen är skyddad av Windows Filskydd. Å andra sidan har du just fått 20 megabyte mer att leka med, och det är inte att förakta.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Inaktivera Systemåterställning
Systemåterställning
Windows XP har en behändig funktion som fungerar lite grann som en livförsäkring. Varje gång du gör ett stort ingrepp i datorn skapas en återställningspunkt automatiskt. Dessutom kan du själv skapa återställningspunkter om du tror att det du strax ska göra kan skada systemets stabilitet. Om något tråkigt inträffar kan du då återställa systemet till ett tidigare tillstånd genom att återgå till en av de gamla återställningspunkterna. Haken är att Systemåterställning utkräver sin tribut i form av lägre prestanda. Funktionen måste övervaka systemet hela tiden, spara enorma mängder data då en återställningspunkt skapas och så vidare. Om du använder något annat säkerhetskopieringssystem (till exempel att skapa partitionsavbildningar regelbundet) kan du stänga av funktionen. Det gör du genom att trycka på Windowstangenten + Pause, klicka på fliken Systemåterställning och markera rutan Inaktivera Systemåterställning på alla enheter.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Defragmentera hårddisken
Storstädning
Det här tipset är förmodligen ingen nyhet för dig, men det kan inte upprepas för ofta: glöm inte bort att defragmentera hårddisken regelbundet! Ju fler filer som skapas, flyttas runt eller tas bort, desto mer ostädat blir det på hårddisken. På en fragmenterad hårddisk lagras stora filer i ett antal smådelar. När en sådan fil läses in måste enheten leta reda på alla de ställen där de olika bitarna ligger i tur och ordning. Det sänker prestandan avsevärt. Därför är det bättre att använda defragmenteringsverktyget. Starta det genom att välja Start, Alla program, Tillbehör, Systemverktyg, Diskdefragmenteraren. Markera en av volymerna och klicka på Analysera. Du får en rekommendation om huruvida det är mödan värt att defragmentera den för tillfället. Dessutom är de fragmenterade filerna röda i grafiken. Allt du behöver göra för att råda bot på problemet är att klicka på Defragmentera. Verktyget ordnar då om filerna så att de sitter ihop igen.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Snabbare Windows
Ett system utan krusiduller
Med standardinställningarna används ett antal funktioner som förskönar operativsystemet en aning. Menyerna öppnar sig inte direkt utan efter en kort paus och när ett fönster minimeras eller maximeras syns först en liten animering. Om du föredrar ett operativsystem utan krusiduller och som gör det du vill med en gång ska du göra så här: Klicka på Start och på Kontrollpanelen och dubbelklicka på System. Klicka på Inställningar i avsnittet Prestanda på fliken Avancerat. Markera alternativknappen Justera för bästa prestanda och bekräfta allt i dialogrutorna som har öppnats. Ändringen börjar gälla omedelbart.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Stoppa indexeringen
Undvik prestandaförluster
Bakgrundsprogrammet Indexeringstjänsten skapar index på volymer i NTFS-format. I grund och botten är det en god idé eftersom indexet rymmer filernas egenskaper och innehåll. Men många användare utnyttjar aldrig funktionen och blir bara förvirrade om hårddisken används utan att de gör något. Dessutom kan filer med fel få tjänsten att krascha, vilket orsakar ännu fler problem. Du kan frigöra en del resurser genom att hindra indexet från att skapas. Starta då Utforskaren genom att trycka på Windowstangenten + E. Högerklicka på en hårddiskvolym i NTFS-format och välj Egenskaper. Längst ned på fliken Allmänt finns alternativet Tillåt att indexeringstjänsten indexerar den här disken. Avmarkera rutan och klicka på Verkställ. Du får då ett meddelande om att vissa filer inte går att komma åt. Klicka på Ignorera alla. Efter en liten stund har volymen konfigurerats om.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Lätta filsystemets börda
NTFS
NTFS är ett rätt smart filsystem, men om du inaktiverar några av dess funktioner ökas hårddiskarnas prestanda en aning. Om du bara är intresserad av fart är det här ett tips i din smak. Ändrar du någon inställning lägger NTFS-systemet till ett extra filnamn i det gamla 8.3-formatet från Dos-tiden på eget bevåg. Eftersom Dos inte finns längre kan du lika gärna stänga av funktionen. En annan egenskap är Senast använd. NTFS-systemet lagrar ett attribut i varje fil som visar när den senast användes (även om den inte nödvändigtvis ändrades, nota bene). Det kanske låter bra, men du har förmodligen aldrig utnyttjat den här funktionen eftersom informationen inte visas i Utforskaren. Om du inte ser till att den gör det, vill säga. Du kan hindra attributet från att uppdateras och därigenom höja prestandan. Tryck på Windowstangenten + R, skriv cmd och klicka på OK. Skriv sedan ”fsutil behavior set disable8dot3 1” utan citationstecken och tryck på retur. Skriv sedan ”fsutil behavior set disablelastaccess 1”, återigen utan citationstecken, och bekräfta genom att trycka på retur.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Defragmentera växlingsfilen och registret
Pagedefrag
Defragmenteringsprogrammet i Windows XP har en nackdel gemensam med många andra kommersiella program av den arten: det kan inte defragmentera filer som används. Det är illa eftersom registret består av flera stora filer som alltid används. Därför defragmenteras dessa ständigt nyttjade filer aldrig, trots att just deras fragmentering utgör ett verkligt prestandaproblem. Sysinternals har ett gratisverktyg som heter Pagedefrag, som kan hjälpa dig med detta. Hämta det från www.sysinternals.com/Utilities/PageDefrag.html och packa upp det. När du startar pagedfrg.exe visas en översikt av systemfilerna och hur fragmenterade de är. Du kan välja mellan tre olika alternativ: att låta dem defragmenteras nästa gång datorn startas, låta det ske varje gång datorn startas (vilket helt klart är onödigt för de flesta användare) eller att göra ingenting alls. Om filerna är ordentligt fragmenterade ska du välja det första alternativet och klicka på OK.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2010-mar-05, 14:16

#Ändra storleken på papperskorgen:
Högerklicka papperskorgen > egenskaper > använd en inställning för alla enheter > sätt reglaget till 3%

#Ta bort modem drivare:
Gör en sökning efter mdm*.inf ta sen bort alla *.inf filer som kommer upp.
Alla dessa är modem drivare, och det är osanolikt att du någonsin behöver dom. Skulle du installera ett modem så följer ju drivare med.
Jag hade 174 stycken med en sammanlagd storlek på 19,7 MB (20 699 729 byte)

#Ta bort språkfiler i olika program:
Kör du Defraggler, CCleaner samt Recuva från Piriform så kan du ta bort oanvända språkfiler. Engelska är ju redan inbyggt där, så jag lämnar bara Svenska kvar = lang-1053.dll som ligger i Lang-mappen i alla programmen från Piriform...
I de allra flesta andra program, så kan man också rensa ut språkfiler som man inte använder, dessa ligger oftast i mapparna Lang eller Languages och tar upp en massa utrymme i onödan.
Är det textfiler eller doc. så kan du öppna och kolla. Svenska brukar vara (sv, swedish, se, lang-1053, lang_se) språkfiler kan ha filändelsen ini, lng, txt, dll

#Ta bort filer du är osäker på till alternativ mapp:
Filer du tar bort hamnar i papperskorgen och går att återställa, Papperskorgen kan dock bli tömd av misstag, så för säkerhets skull så flyttar jag filer och mappar jag inte är 100 på till en skapad mapp "skräpfiler" på en annan volym, så kan dom ligga och puttra tills jag vet att datorn fungerar bra utan filerna och bestämmer mig för att tömma den.

Bästa och populäraste Gratisprogrammen lista.
Och program som min dator inte kan leva utan...

Jag har förmodligen hunnit med att testat de allra flesta gratisprogrammen som finns på marknaden (95% är dock skräp).

Men dessa seriösa program måste jag absolut rekommendera alla att ladda ner. Många är Open Source, och de flesta är översatta till Svenska.

Samtliga har många användare och nedladdningar, och har ett ovanligt bra omdömme.


Corporate Software Inspector = Secunia Corporate Software Inspector (CSI) 4.0 BETA - 20100224
Personal Software Inspector = Secunia Personal Software Inspector (PSI) - 20100224
Office program = OpenOffice.org -
Brännarprogram = ImgBurn- ImgBurn Suport Forum -
Webbläsare = Mozilla Firefox - Internet Explorer 7 -
Mediauppspelning = MPlayer for Windows -
Komprimera och packa upp filer = 7zip-
PDF-läsare = Foxit Reader for Windows -
Skräpfilsrensare = CCleaner -
e-mail program = Mozilla Thunderbird 2 -
Avinstallering = Revo Uninstaller - Main features of Revo Uninstaller -
Backup = Macrium Reflect FREE Edition - Tutorials and Tips -
Partionering = EASEUS Partition Master Home Edition - Screenshots -
Videoredigering = DVD Flick - Supported video codecs -
Defragmentering = Defraggler -
Systeminformation - SIW - System Information for Windows -
Registerstädare = RegScrubXP 3.25 - User Reviews - Screenshots -
Regcleaner = Wise Registry Cleaner 4 Free -
Audio/Video Transcoder - MediaCoder - Screenshots -
TCP Half Open Limited Patcher & Monitor - TCP-Z - Very Good (4.6/5) - TCP-Z Screenshots -


Mycket nöje!

Dagens smile:
En känd sångare sjöng för patienterna på ett sjukhus. Han avslutade med en glad hälsning: - Hejdå, och hoppas att ni blir bättre! - Tack detsamma! Svarade patienterna.

#Avinstallera Messenger:
RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

#Flytta mappen Mina dokument Från C:\:
Mappen Mina dokument som återfinns bland annat i Utforskaren ligger vanligtvis i C:\Documents and settings\<användarnamn>\Mina dokument. Du kan om du så önskar ändra detta och istället låta Mina dokument ligga i en annan mapp på datorn eller också på någon annan dator (eller server) som är åtkomlig via nätverket. Högerklicka Mina dokument från Utforskaren, välj Egenskaper och sedan Flytta. Du får nu välja den mapp du istället vill använda som Mina dokument.

#Flytta mappen Tillfälliga Internetfiler Från C:\:
I webbläsaren klicka på > verktyg > internetalternativ > allmänt > webhistorik > inställningar > flytta mapp > välj en annan volym än C:\

Partionera Hårddisken. Jag har 3st så här HDS728080PLAT20, 80GB, Partitioner. C:Windows XP (5GB) / D :P rogram (10GB) / F:Temp (65GB)


Tips
Tips
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-05, 16:24

Wow, riktigt bra svar det där, utförligt =)
En till tips som kanske inte står med där är ren installation av windows, gör säkerhetskopia på dina viktiga filer och installera hela systemet från början så har du mycket ledig utrymme =D
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

olars
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-jul-03, 10:11

Inlägg av olars » 2011-jul-03, 10:17

Hjälp mig att byta ut min hårddisk,måste jag formatera?Tacksam för hjälp.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-jul-04, 23:59

Det där frågan om hårddiskbyte passar väl inte här men visst. Ta en titt på http://www.fixadindator.se/f24/formater ... dows-1470/
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar