hur köra True crypt på externhårddisk?

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
bonu
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-feb-06, 03:55

hur köra True crypt på externhårddisk?

Inlägg av bonu » 2010-feb-06, 04:06

Hej, försöker köra programmet true encrypt på min externa hårddisk men är inte helt säker på hur jag ska göra.... :confused:

Det jag vill göra är att fixa ett lösenord över HELA externa hårddisken (ett dolt lösenord + ett ytligt = "hidden truecrypt volume" (i steg 4 i länken nedan)

har nu fastnat på steg 9 där de frågar vilken storlek jag vill ha på min truencryption container.
Vad menar de med den här frågan? För min externa hårddisk är på 325 GB och jag vill helst ha ett lösenord över HELA hårddisken så ska jag då välja storlek 325GB på containern som skapas?

(nu när jag ändå håller på så ska jag passa på att fråga, visst ÄR det väl en "encrypted file container" jag ska skapa (se steg3), är inte helt säker på att det är rätt alternativ. Eller borde jag kanske valt "create a non-system partitition/drive" istället?)

Jag har inte fyllt ut min extHD än men jag kommer ju fylla på den allt eftersom och om jag skapar en container på hela 325GB hur kommer jag då kunna få in den i min externa hårddisk (då jag skapar själva container filen i min dators egna hårddisk och sedan tänker flytta ut den till den externa hårddisken).

Dessutom så försöker jag ju skapa hidden truecrypt volume, hur ska jag då redan nu kunna välja storlek på den dolda och den ytliga? Måste jag redan nu bestämma hur mycket material jag max komme rha i dem båda? kan man ändra på storleken senare?

jag har aldrig använt det här programmet förut och skulle verkligen uppskatta lite hjälp, gärna detaljerat och LÄTTförståeligt! ;)

se länk:
http://www.truecrypt.org/docs/?s=tutorial
Senast redigerad av 1 bonu, redigerad totalt 2010 gånger.
Anledning: glömde posta med en länk

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-06, 13:06

Men vänta, du har tutorial med bilder på hemsidan som du postade och ändå är du osäker på hur du ska göra. Gör inte det då, man ska aldrig leka med någonting så stort om man är osäker eftersom om du gör fel kan det sluta med att du får en låst hårddisk där inte ens du har rättigheter att läsa filer.

Skaffa istället en liten extern hårddisk som du kan alltid ha med dig i fickan med dina husnycklar så är din data nog säker så.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

bonu
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-feb-06, 03:55

Inlägg av bonu » 2010-feb-07, 00:48

på tutorial förstår jag inte vad de menar med steg 4.
Om du förstår kan du gärna förklara eller låta bli att svara överhuvudtaget.

Jag KAN väl mycket om datorer men just det här programmet har jag aldrig kört förut så vill vara SÄKER på att jag gör rätt. och jag undviker att göra fel genom att jag fråga någon som redan vet.

Hellre fråga dumma frågor än att förbli dum.

Har du inte lust att hjälpa behöver du nödvändigtvis inte svara heller.

Hoppas någon vänlig själ hjälper mig här... skulle verkligen behöva lite hjälp...

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-09, 21:28

Oj, okej, det är lugnt, jag påstår inte att du inte kan mycket om datorer eller nånting och ursäkta jag skrev otydligt så att du missuppfattade min tidigare kommentar. Vad jag menade var att guiden på tillverkaren hemsida är bästa man kan göra och i liknande fall är det alltid bäst att vända sig till programmets ägare.

Jag gav dig mycket bra tips att du kan skaffa en liten extern disk som du kan alltid bära med dig och om det fan inte är säkert så vet jag inte vad du sysslar med.

I alla fall, i guiden där på deras hemsida http://www.truecrypt.org/docs/?s=tutorial steg 4 står det att du ska använda standard "TrueCrypt" eller "Hidden" om du har orsaker att tro att någon kommer tvinga dig ge upp din lösenord. Du har även mer information i själva programmet bara om du öppnar den, mycket detaljerad information.

Lycka till nu och ät dina grönsaker.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar