Formatera en hårddisk, hur gör man egentligen?

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
Obbe
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-mar-28, 19:06

Formatera en hårddisk, hur gör man egentligen?

Inlägg av Obbe » 2008-mar-28, 19:10

:o Hur formaterar man en hårddisk egentligen?

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2008-mar-29, 13:34

För att formatera hårddisk i Windows 8:

Windows-tangent + X, välj diskhantering, högerklicka på disken och välj formatera.

För att formatera hårddisk i Windows 7 / Vista:

Svenska:
Startmeny->Kontrollpanelen->System och säkerhet->Administrationsverktyg->Skapa och formatera hårddiskpartitioner

Engelska:

Startmeny->Control panel->System and Security->Administrative Tools->Create and Format hard disk partitions

Alternativt klicka på startmenyn och skriv "format disk" i sökfältet, klicka på Skapa och formatera hårddiskpartitioner / Create and Format hard disk partitions.

Om du har en helt ny disk så får du upp en Wizard / Guide direkt. Bara att följa den...

Fält som är svarta kan du formatera. Högerklicka på fältet så får du upp alternativ för formatering. Tänk på att du inte kan formatera din primära disk/partition som du kör Windows ifrån. Den får du rensa genom att installera om Windows (i själva installationsguiden från skiva).

Bild

I Windows XP:
Start->inställningar->kontrollpanel->Administrationsverktyg-> Datorhantering->Lagring->Diskhantering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

annha_90
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-jun-08, 23:03

Inlägg av annha_90 » 2008-jun-08, 23:13

Jag har fått en ny dator och på min gamla dator så hade jag windows xp och på min nya har jag windows vista. Jag undrar om det går att omformatera hårddisken i den gamla datorn från xp till vista och hur gör man då?

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2008-jun-10, 20:18

Först så skulle jag rekommendera dig att vänja dig vid Vista. Xp kommer snart att slutas uppdateras av Microsoft, och då kan det bli en del problem med att många program hänger på trenden.

Men för att svara på frågan:
Ja, självklart går det. Att installera XP är ganska enkelt. Du måste först skaffa en windows XP skiva, kanske kan du ta den till din gamla dator? Starta sedan datorn med cdn i, då bör installationsguiden starta och den är bara till att följa. Dock om du har något viktigt på datorn så bör du se upp, det är relativt svårt att flytta allt som kan ligga i själva Windowsinstallationen.

Hör av dig om du har mer frågor.

baileys
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-jul-15, 20:24

Inlägg av baileys » 2008-jul-15, 20:28

Om man ska formatera om sin data måste man ha alla instalations cd som windows vista och alla andra program cd man har ?
Kommer alla filer som är sparade försvinna från hård disken?

mimmi
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-aug-10, 15:22

Inlägg av mimmi » 2009-aug-10, 15:52

jag är helnybörjare på det här, och skall nu för första gången försöka formatera om min hårddisk.
Efter att ha satt i återställnings cdn, står det nu på skärmen sätt in följande diskett:
Diskett för automatisk systemåterställning för windows xp i diskettstationen. Tryck ned retur när du vill fortsätta.

men om jag nu trycker retur kommer samma fönster upp igen. jag har provat att ta ur cdn och sätta i den igen, men inget annat händer.
Hur gör jag?

Jimbo84
Inlägg: 15
Blev medlem: 2009-jul-25, 12:19

Lite frågor man kan ställa sig innan formatering

Inlägg av Jimbo84 » 2009-aug-10, 17:25

Fråga 1 man ska ställa sig är varför man vill formatera sin hårddisk?
Fråga 2 är vilka filer vill man spara? Allt försvinner vid en formatering
Fråga 3 har man återställningsskiva samt drivrutiner till allt? Lite taskigt att formatera om datorn och upptäcka att nätverkskortet inte funkar.
Fråga 4 Vill man dela upp hårddisken i partitioner ?

De flesta nya datorer har en återställning till fabriksinställningar vilken man kan få fram via F11 Recovery Manager, då ligger en kopia av hur allt såg ut på en egen partition på hårddisken.

Partion Magic eller Acronis Disk Director kan dela upp disken i Partitioner samt kan byta format,dessa är mer avancerade kan vara bra när man köper stora externa hårddiskar med FAT 32 som man vill ha till NTFS.

Vista har en egen diskhanterare ,för att komma till den högerklickar man på datorn -> hantera -> starta diskhanteraren. Dock har inte jag använt den så mycket.

Hoppas att detta var till någon hjälp kanske lite off topic men men.

MVH Jimmy

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2010-jan-07, 13:02

För att formatera i Windows 7:
Startmeny->System and Security->Administrative Tools->Create and Format hard disk partitions

Alternativt klicka på startmenyn och skriv "format disk" i sökfältet, klicka på "Create and Format hard disk partitions".

Fält som är svarta kan du formatera. Högerklicka på fältet så får du upp alternativ för formatering. Tänk på att du inte kan formatera din primära disk/partition som du kör Windows ifrån. Den får du rensa genom att installera om Windows (i själva installationsguiden).

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jan-22, 13:03

Det är några steg som du alltid behöver gå igenom.

1. Du kan antingen använda filsystemen NTFS eller FAT. NTFS är det bästa filsystemet för formatering av hårddiskar såvida du inte vill köra en äldre version av Windows som inte kan läsa NTFS-partitioner.

Ska du köra Windows XP, Vista, Win 7 så väljer du filsystem NTFS.

2. Se till att säkerhetskopiera alla viktiga filer och dokument innan du fortsätter med formateringen. När du formaterar en hårddisk tas alla data på den bort permanent. Det finns sätt att återskapa det raderade och förlorade data men det är tidskrävande och krångligt.

3. Alla dina program försvinner efter formateringen och dessa kan du inte göra backup på. För att installera program efter formateringen behöver du installationsfiler eller fullständig version av det ursprungliga programmet på en CD, DVD, Extern Lagringsmedia eller någonstans.

4. För att dina program, och hårdvara som din grafikkort, minneskortläsare, skrivare, scanner, fax, digitalkamera ska kunna fungera med datorn så behöver du drivrutiner. Dessa brukar du få på en CD när du köper produkten, annars finns dessa att hitta på tillverkarens hemsida. Du kan också använda program för att göra backup, säkerhetskopia på dina drivrutiner innan du går vidare med formateringen, på det här sättet har du alla drivrutiner sparade och kan enkelt läsa in dem efter formateringen och Windows installationen. Program som t.ex. Driver Magician som finns på http://www.drivermagician.com


5. Nu är du förberedd och vill ställa in datorn så att den startar från CD eller DVD- enheten. Det brukar du kunna göra genom att hålla ner F12 när datorn startas eller genom att gå in i BIOS och ändra inställningar där. Till BIOS kommer du vanligtvis genom att hålla ner F2 eller DEL, det gör du direkt när datorn startas om, innan du ens hinner se någonting riktigt på skärmen, tryck ner knappen flera gånger för att vara säker.

6. När du startar från skiva kommer du till installationsprogrammet för Windows. Nu är det bara att läsa igenom eftersom alla anvisningar står där på skärmen som du går. Acceptera licensavtalet för Windows XP genom att trycka på F8, om en befintlig Windows upptäcks uppmanas du att reparera den. Men du vill formatera disken och därför trycker du på ESC för att gå vidare.

Om du vill skapa en partition där det redan finns en eller flera partitioner måste du först ta bort befintliga partitioner och sedan skapa den nya partitionen. Om du trycker på D för att ta bort en befintlig partition måste du sedan trycka på L (eller på RETUR och sedan på L om det är systempartitionen) som bekräftelse på att du vill ta bort partitionen. Upprepa det här steget för varje befintlig partition som du vill ta med i den nya partitionen. När alla partitioner är borta markerar du det kvarvarande opartitionerade utrymmet och skapar sedan den nya partitionen genom att trycka på C. Vidare Retur (enter).

7. Navigera och välj att formatera partitionen med NTFS-filsystemet snabb och då startas formateringen och sedan Windows installationen och där gäller bara att vänta tålmodigt och följa instruktioner.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Sven Bengtsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-apr-19, 09:19

Hårddisk

Inlägg av Sven Bengtsson » 2012-apr-19, 18:05

Hej, jag har köpt en 500GB extern hårddisk av märke P9220, men där är bara 737 MB på disken. Vad gör jag?

Sven Bengtsson

Skriv svar