Acer Aspire One Netbook kräver lösenord

Allt om bärbara datorer.
glittrande_ljus
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-aug-07, 20:31

Acer Aspire One Netbook kräver lösenord

Inlägg av glittrande_ljus » 2011-aug-08, 20:42

Hej! Jag har en liten netbook som jag inte hade haft i mer än några månader förrän följande fel uppstod: Den blev svart och det gick bara att komma in i Bios ej i Windows. Sedan krävde den ett Current Password!!! trots att jag ej angivit något! Möjligen har min yngste son varit inne och pillat i datorn i avsikt att hjälpa mamma. Nu har den legat oanvänd i två år men jag vill försöka få den igång.

Kan tillägga att den INNAN den gick sönder var inlämnad på lagning på garantin för något annat fel som jag ej kommer ihåg vad det var. Men den fungerade i några veckor innan ovanstående skedde. HUR ska jag kunna komma förbi detta password?

OBS! Ni som är vänliga att svara mig - tänk på att jag EJ är någon datatekniskt kunnig person - använd gärna enkla termer.

PS: Har hört att man kan lägga den i frysen - för att detta på något sätt ska påverka hårddisken så den blir nollställd. Fungerar detta verkligen?
Senast redigerad av 1 glittrande_ljus, redigerad totalt 2011 gånger.

Användarvisningsbild
Imposter10
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
Kontakt:

Inlägg av Imposter10 » 2011-aug-09, 12:13

Lägg inte datorn i frysen!!

Clear CMOS!, ta bort batteriet på MK i 30 sekunder och sätt tillbaka.
  • Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
  • Gigabyte B75M-D3H Moderkort
  • Intel® Core™ i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
  • Intel HD 4000
  • Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
  • HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D :P rogram (60GB)
  • HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
  • HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
  • Realtek ALC887 HDA 7.1
[sigpic][/sigpic]
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-aug-12, 00:21

Vilken modell är datorn, om det är en liten med 11” skärm kan det vara svårt att komma åt CMOS batteriet för datorn är så kompakt men det borde definitivt hjälpa med det där lösenordet.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

drivrutiner.net
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-okt-23, 11:09
Kontakt:

Inlägg av drivrutiner.net » 2011-sep-11, 18:27

Du skriver att det går att komma in i BIOS. Ja då har du inte något lösenord här. Om du har satt ett nytt lösenord på ditt operativsystem är det möjligt du är tvungen att köra en ominstallation. På acer, om de inte är äldre än 4 år, trycker du Alt+F10(vänster Alt-tangent) precis när den bootar upp(den visar F2 här för att komma in i BIOS). Så sätter du igång en ominstallation av ditt operativsystem när den bootar upp och får möjlighet att lägga ett annat lösenord.
http://www.drivrutiner.net
- allt för din dator, gratis program, drivrutiner, system verktyg, hårdvara, manualer, tips och trix, böcker och beskrivningar

Skriv svar