Seeg portabel Ubuntu

Diskutera annan mjukvara. Ställ en fråga om ett visst program eller svara på frågor.

Moderator: Imposter10

guuhhh
Inlägg: 66
Blev medlem: 2009-jun-09, 14:53

Seeg portabel Ubuntu

Inlägg av guuhhh » 2011-jul-18, 14:24

Hej!
Har precis installerat Ubuntu på en USB-pinne, men det är otroligt segt. Naiv som jag är så tog jag version 11.04, kanske delvis därför den segar, har hört att den kräver mycket av datorn, och att den inte rekommenderas till lite äldre, slöare datorer, som de andra Ubuntuversionerna. Någon som kan tipsa om en bra Ubuntudist som lämpar sig bättre för en USB-pinne? Kan Ubuntu Netbook vara något kanske? En netbook är ju inte världens vassaste dator heller, nu tar det en evighet innan den startar, respektive svarar på kommandon. Det rekommenderas ju minst 1 Gb, helst 2 Gb på pinnen för att köra Linux, satte min pinne till drygt 3 Gb, går det månne lite fortare om man utökar Linuxpartionen? Och i så fall, hur mycket kan man ta av pinnen? Pinnen är en Sandisk på 16 Gb.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-jul-20, 16:59

Jag har gamla 9.10 på CD-skiva och det fungerar utmärkt även på svagaste datorer som jag har jobbat med. Testa dig fram därifrån då.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

burk.n
Inlägg: 30
Blev medlem: 2011-nov-12, 00:03
Kontakt:

Inlägg av burk.n » 2011-nov-12, 00:34

Ifall det finns några fler med sega datorer och ute efter en snabbare OS:

Testa Xubuntu, gör gamla datorer användbara igen.

Också, har man en seg gammal dator som har under 512MB ramminne, då är bästa uppgraderingen minst 512MB extra ram för ca 30kr på tradera. Efter det, ett bättre grafikkort agp kort går att fås för nån hundralapp. I tredje plats, en ny hårddisk.

Men en god tumregel enligt dagens standarder, är datorns processor enkelkärnig och under 1GHz, då är det nog dags för en större uppgradering eller en ny dator.
Nya datorer från endast 2699kr (inkl. moms + 1 år garanti med inskicksservice):

http://www.burk.n.nu/

Skriv svar