Parallell-portskort på PCI plats, fel adress, isapnp blockerar.

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-nov-03, 20:16

Parallell-portskort på PCI plats, fel adress, isapnp blockerar.

Inlägg av e5frog » 2011-nov-03, 21:49

Har en Scaleo X-p, Phantom II 550 processor som jag fick begagnad står ASUS överallt i datorn...

Hur som helst, behövde en parallell-port för att kunna koppla in ett hårdvarulås. På den datorn där den nu används så funkar installationen bara med LPT-portens adress på 0x278.

Köpte ett SUNIX kort för detta ändamål (till PCI-plats) eftersom detta har dipswitchar för att kunna ställa den på just denna adress och rekommenderas särskilt för hårdvarulås och dylikt.
http://www.sunix.com.tw/product/par5008d.html

Tyvärr visar det sig efter installation att jag inte kan välja området jag vill ha - 0x278-0x27F eftersom ISAPNP har stulit 0x279 och denna verkar inte vilja dela adress eller låta sig flyttas.

Hittade en patch till Windows 2000 SP2 där det står att just den uppdateringen är till för att förhindra Windows från att ta adressen 0x279, skulle ju vara bra om det fanns något sådant hack för engelsk Windows XP Professional SP2 också.

Tips, vad gör man?

Alternativen är att hitta en annan dator, byta till USB dongel istället (kostar $250 plus frakt) eller fuska med en mjukvaruemulering av dongeln. Köper man det sistnämnda kostar det dock mer än $250 vad jag har kunnat se.

Har redan spenderat pengar på ett PCIe-nätverkskort som inte ville fungera, ett annat PCI-LPT-kort som inte gick att ändra adressen på, ett USB-nätverks"kort" istället som fungerar utmärkt och SUNIX-kortet jag nämnde ovan. Har ingen lust att lägga ännu mer, tror jag ligger på en tusenlapp snart med frakter inräknat.

De tidigare hårdavarubekymmerna är jag inte så oroad över, just nu är det den här isapnp.sys som jag skulle vilja flytta/ha bort.
Har planer på att ha SUNIX-kortet samt ett vanligt PCI-nätverkskort i de två PCI-platserna som finns (USB-nätverkskortet utåt och det andra kortet direkt till en annan dator som kör ett program i DOS). Vet inte om isapnp är inblandat i när man använder dessa PCI-kort.

Man kan inte bara ta bort isapnp.sys-filen verkar det som, folk som drabbats av virus har fått uppstarten blockerad då denna saknats men det kan hända att den går att avregistrera och få bort från registret så att det funkar utan.

Någon som vet något om detta eller kan länka?