Datorn stänger av sig (LÖST)

Allt om Windows XP. Lös problem och ge tips.

Moderator: Imposter10

Larre
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-nov-01, 18:53

Datorn stänger av sig (LÖST)

Inlägg av Larre » 2010-nov-01, 19:08

Hej.

Jag har problem med min dator. Det är nämligen så här att min dator stänger av sig helt plötsligt när jag använder grafiskt avancerade program/spel/filmer. Det som händer är att det blir ungefär som ett strömavbrott och datorn blir svart. Sen någon minut senare är det bara starta datorn igen och börja om.

Jag byggde om datorn för snart 16 månader sen och problemet uppkom för första gången 2-3 veckor sedan, och då hände det kanske 1 gång/3 dygn. Nu händer det nästan varje gång jag startar ett program/spel/film som kräver lite mer.

Jag har pratat med lite folk som kan datorer och dem har tipsat mig om att det kan vara fläktarna som inte fungerar, dock så fungerar dem. Vidare har jag fått som tips att kolla att min proccesor klarar av programen. Och proccesorn är det inga problem med. (Intel Core 2 quad 2,40 GHz och 3,00 GB ram). Ett tredje tips jag fick var att ta bort grejer från mina hårddiskar då dem var rätt överfulla. Jag gjorde det och datorn blev piggare, men felet kvarstår. Jag fick även ett fjärde tips och det var att det förmodligen är ett mjukvarufel som gör att man kanske behöver formatera datorn, för att eventuellt få bort problemet.

I mitt bostadsområde har det varit tidigare problem med nätverket. Senast det hände var förra året och därför har det varit elkillar och kontrollerat att allting är som det ska. Jag får resultatet av undersökningen på onsdag (3 November - 10).

Det jag undrar är om något snille här inne kan komma på något annat fel som det kan vara. Jag själv misstänker att mitt grafikkort är gammalt, men då det fungerat bra och klarar av programmen/spelen/filmerna tills själva "strömavbrottet" sker så blir man ju fundersam.

Jag är enormt tacksam för ett så snabbt svar som möjligt. Inga svar är dumma och jag HOPPAS verkligen att jag kan lösa problemet så kostnadseffektivt som möjligt.

Tack på förhand / Larre

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2010-nov-01, 21:52

hej '
Mitt tips är att ta en koll på hur ditt grafik kort mår samt testa att köra nått grafik test som replikerar felet.

Tror inte på mjukvarufel eller på drivrutinsfel men försäkerhets skull så ta en koll om du kan uppgradera dem
Men min gissning är ram minne eller grafik kort
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

thumus
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-nov-01, 21:42

Inlägg av thumus » 2010-nov-01, 22:04

Tjenare!
Låter även som det kan vara överhettning av CPU:n.

Testa att installera något program som övervakar CPU tempen, enkelt och kostnadsfritt sätt att om inte annat utesluta det felet ;)

Har träffat på alldeles för många datorer med dålig värmeavledning, båda på fabriks- och "proffs"- byggda datorer...

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-nov-02, 12:25

Det ni skriver om att processor, fläktar, RAM, eller grafikkort kan vara orsak till problemet är inte als fel, men utifrån tidigare erfarenhet med liknande problem så tippar jag på att det är nätagget som inte gör jobbet. Förutom det nämner du att ni har haft problem med el i området, och datorer är väldigt känsliga för det. Det kan vara så att nätagget har blivit skadad och fungerar nu enbart delvis, klarar av kanske att leverera en del ström till datorn men så snabbt grafikkortet kräver med ström så släcks datorn. Testa annat nätagg alltså.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Larre
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-nov-01, 18:53

Inlägg av Larre » 2010-nov-03, 15:09

Fick svar från elbolaget och dem sa att spänningen låg inom normalen. Det lägsta var 219 volt och det högsta 232 volt. Enligt dem få spänningen gå mellan 207 volt och 240 volt. Så det är alltså inget fel på nätverket hos mig just nu.

Tänkte höra om ni har någon annan ide som kan vara värdefull. Kan ett grafikkort fungera till en viss gräns och bara lägga av vilket gör att datorn stänger av sig?

Alla idéer är välkomna!
Senast redigerad av 1 Larre, redigerad totalt 2010 gånger.

Larre
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-nov-01, 18:53

Inlägg av Larre » 2010-nov-04, 13:59

Förmodligen har en fläkt minskat sin kapacitet vilket gjort att min dator har blivit överhettad.

Alla tips på att sänka min dators värme är välkommet.

Problemet är löst.

Användarvisningsbild
Edzel
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-jun-13, 17:53
Kontakt:

Inlägg av Edzel » 2010-nov-04, 19:35

Det finns både bra och dåliga lösningar till att sänka datorns värme


Bra lösningar (som kostar pengar)

Köp bättre /större /fler fläktar
köp större låda
Köp större fläkt till grafik kortet


Kostnadsfria sämre lösningar (dålligt)

kör Cabbat dvs utan sidor på pcn
sluta spela spel
klocka ner din pcs processor
Med vänliga Hälsningar
- Edzel -

Processor
Intel i5-9600KF
Grafikkort
ASUS RTX DUAL 2060 6GB
Minne
HyperX Fury 16GB (2x8GB) / 2666MHz
Hårddisk
Samsung 860 QVO SSD 1TB
Moderkort
ASUS ROG STRIX Z390-F

Skriv svar