snälla hjälp!

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

exekutor
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-maj-03, 17:43

snälla hjälp!

Inlägg av exekutor » 2011-maj-03, 18:39

jag kan INGENTING om datorer, så jag har bestämt mig för att helt enkelt beskriva problemet här och hoppas på att någon vänlig själ tar sig tid att hjälpa mig.

PROBLEMET:
starta upp - måste trycka f1 först för att den ska gå vidare

måste sedan trycka på "starta windows normalt" för att komma vidare

sedan kommer inloggnings skärmen fram, jag har windows vista ultimate

jag skriver in lösenordet och datorn laddar ett tag för att sedan bli svart och det ända som kvarstår är musen.

förfrågningar om uppdateringar kommer då och då upp, som om jag hade skrivbordet framför mig, och jag kan även välja att uppdatera eller ej.

om jag trycker ctrl+alt-delete så får jag upp aktivitetshanteraren m.m

här ifrån kan jag välja att köra vissa program såsom firefox, spotify, world of warcraft m.m.

firefox och spotify fungerar helt felfritt, medans "WoW" har flera gånger bara krashat och datorn måste ha stått på ett tag eller "gått varm" innan WoW vill börja fungera felfritt.

skrivbordet är alltså fortfarande svart, men jag kan göra dem här sakerna genom att starta dem via aktivitetshanteraren.

jag har läst på internet att man ska skriva in "explorer.exe" i aktivitetshanterarens fält när man väljer "ny aktivitet". det fungerar inte utan står bara citat: Det gick inte att komma åt den angivna enheten, sökvägen eller filen. Du kanske inte har rätt behörighet för att komma åt objektet.


INFO OM DATORN:

jag har köpt den här datorn av en kompis som har byggt ihop den med olika delar själv. alltså har jag ingen cd att stoppa in för att få tillbaka fabriksinställningarna.

cd läsaren är även trasig.

har haft datorn i ca. 6-7 månader, och det var för kanske 3-4 månader sen den började bete sig konstigt eftersom att jag hade fått ett virus (vars namn jag inte kommer ihåg) som hade en löjligt orealistisk screen när den tog över skrivbordet:

skärmen blir blå med massa vita 1 :o r och 0 :o r och en stor röd text stod över hela skärmen nåt i stil med:

WARNING!!!!! all your files, programs and savings could be lost forever!!!! imagine it...all your photos, music, everything that you share with your family could be lost!!! your computer has been infected with the Spyware virus and you must accept this installation immediately!!!

(utropstecknena är ingen överdrift, det stod verkligen sådär, somom det var en pratbubbla i en serietidning)

viruset menade på att jag skulle acceptera installationen av ett påstått antivirus program genom att lura mig och peka ut Spyware som viruset, vilket i själva verket hade lett till att det riktiga viruset hade fått full kontroll över min dator.

som tur var accepterade jag aldrig någon installation, men jag kunde efter nån dag inte längre öppna några program.

jag sökte på internet efter antivirus program som kanske skulle kunna hjälpa mig, men inget fungerade.

tillslut så hittade jag "AVG" som erbjöd en 30 dagars trial, så jag tog den och viruset försvann omedelbart.

datorn var till synes frisk ett tag, men började efter några veckor att krasha. allting fryser till i några minuter, och sedan får jag upp en klassisk "blue screen".

efter att datorn hade fungerat till och från med krashar (inga problem med att öppna program dock) så blev det bara ännu värre. nu kunde jag försöka starta ett program, och datorn krashade i snitt 5 gånger varje gång jag skulle använda den till internet eller liknande.

för kanske 3-4 veckor sedan så fick jag upp den svarta skärmen för första gången, och den har betett sig som jag beskrivit ovan till den här dagen.


LÖSNING:

jag har funderat på att reboota/restorea/reseta eller vad man nu gör, alltså rensa hela datorn på ALLT och starta om och ha den helt fräsch och ren från virus å skit. går det att göra med ett ihop bygge som min dator? och i så fall, hur gör man?

ska jag skriva in något annat i aktivitetshanterarens fält istället för "explorer.exe"?

ifall du har något tips på hur jag skulle kunna fixa min dator så skulle det vara estremt uppskattat!

tack för att ni läst //exekutor

adandersson
Inlägg: 35
Blev medlem: 2009-apr-11, 18:23

Inlägg av adandersson » 2011-maj-03, 19:13

Kan du ansluta en extern cd läsare till din dator? Prova i så fall med detta alternativ. lycka till.

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-maj-06, 21:38

Men varför ber du inte om hjälp kompisen som fixade ihop din dator från början? Du behöver helt enkelt reparera eller installera om Windows, eller återställa till fabriksinställningar. Den sistnämnda möjligheten tvivlar jag på att du har med tanke på att datorn är ”byggd”.

En reparation eller Windows installation kan du köra från USB-enhet eller nätverk men eftersom du själv säger att du har begränsad datorkunskap så ska jag inte ens gå in på detaljer där utan jag rekommenderar att du köper en ny CD/DVD-enhet som du lägger in i datorn, startar från Windows skiva och ominstallerar Windows.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar