System Restore / Systemåterställning i Windows 7 och Vista

Posta din egen guide här som är datorrelaterad.
PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

System Restore / Systemåterställning i Windows 7 och Vista

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-17, 20:33

Windows Vista, XP och Windows 7 har en så kallad "System Restore" funktion vilken möjligtgör för användaren att vid allvarlig datorfel återställa datorn till en tidigare tidpunkt innan problemet har uppstått.

OBS. Tänk på att för att uppnå säkrast bäst resultat så bör du köra "System restore" i "Felsäkert läge" men även vanligt bör funka utmärkt.

OBS. Om du har Windows Vista Business, Ultimate, eller Enterprise så har du också tillgänglig en funktion som kallas "Shadow Copy".
http://www.fixadindator.se/f24/shadow-c ... ller-1539/

1. För att starta System Restore kan du klicka på startknappen Bildi verktygsfältet och där skriver du "Restore" och klickar dig till programmet.

Bild


2. Du ska få markerad "Recommended restore" och du kan köra vidare på den eller så kan du välja "Choose a different restore point".

Bild


3. Om du väljer "Choose a different restore point" ska du få upp en lista där du kan välja till vilken tidpunkt du vill återställa datorn, markera en och fortsätt vidare.

Bild


4. Bekräfta det och låt datorn sköta resten.


OBS. Efter allvarlig fel kan det hända att din dator gör själv en "System Restore" och om du skulle vilja återgå till hur systemet var innan datorn gjorde "System Restore" kan du välja "Undo System Restore" för att ångra ändringar.
Senast redigerad av 1 PC Doktor i Stockholm, redigerad totalt 2010 gånger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

liberty
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-18, 12:59

XP

Inlägg av liberty » 2010-mar-18, 14:27

Gäller detta också för XP?

Finns det risk att det blir värre med System Restore t ex att man inte kan starta XP?

Skall man köra i Safe mode?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-18, 14:47

Det gäller också XP, gränssnittet kan se olika men den har samma funktion. För största säkerhet bör man köra "System resore" i felsäkert läge men det är inget krav. Risk att någonting blir värre är liten då du återställer datorn till en tidigare tidpunkt och den blir som den var då, vanligtvis brukar det fungera bra.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

liberty
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-18, 12:59

Inlägg av liberty » 2010-mar-18, 14:53

Tack för svaret.

Mitt problem är att jag akut fått (svenska)

Det gick inte att initiera programmet korrekt(0x0000005).Klicka ok för att avsluta programmet.

för mitt backupprogram som körs dagligen
- jag har skrivit om detta på annat ställe.

Erik2107
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-okt-14, 18:07

Inlägg av Erik2107 » 2011-okt-14, 18:09

Är det möjligt att göta en systemåterställning från en tid som inte finns med på listan?

Skriv svar