Dator startar men inte korrekt?

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
Edling
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-20, 17:39

Dator startar men inte korrekt?

Inlägg av Edling » 2010-jun-20, 17:52

Hejsan. Idag när jag satt och prata i telefon framför min dator så stängdes den bara av helt plötsligt och sedan starta den igen men skärmen tändes inte.
Vad kan vara problemet?

Jag var tvungen att starta om den manuellt och då får datorn ström och grafik kortet går igång fläktarna går på fullt varv men ingen skärm tänds i heller.
En liten neon lampa som ska lysa när datorn är igång funkar inte och den är kopplad till moderkortet för ström.

Jag har upplevt att det har blivit väldigt varmt på mitt rum och ville studera datorns kylning. Använde mig av programmet "speedfan" och såg att processor fläkten låg alltid på max varv vilket jag misstänker att processorn är varm. Dock har jag fler antal stora fläktar som kyler bra men de är processorn som är varm bara, tror jag.

Dessutom byggde vi om min dator i vintras (av kunniga) och datorn har ej strulat sen dess. Dock blir de ju som sagt mycket varmare nu på sommaren men måste dock alltid året om har öppet fönster på grund av värmen.

Vad kan ha hänt med datorn nu? :confused:


Tack på förhand / Edling

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jun-21, 15:20

Det kan ju vara så att processorfläkten satt lite fel vilket leder till dåligt kylning och att fläkten snurrar i maxhastighet utan större resultat. Fel applicerad kylpasta har också en viss betydelse. Har du möjlighet att testa ett annat grafikkort? Kolla också fläktar, skruva loss processorfläkten rensa den och lägg den på plats igen.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Edling
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-20, 17:39

Inlägg av Edling » 2010-jun-21, 23:35

Asså datorn är helt död händer ingenting. Det ända jag vet är att den får ström och fläktarna går. Jag borde åtminstone får bild om de har med grafik kortet att göra.

Jag har inte rört något på mitt moderkort. Jag har bara bytt grafik kort och power supply samt minnen innan. Så fall har de felet existerat då jag köpte datorn.

Är det så att min processor kan har bränt eller mitt moderkort?

Dessutom alla fläktar relativt rena.
Och jag kan nog på peka att jag har nog inte den fetaste processer fläkten i heller.
mvh Edling

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-jun-22, 22:45

Du har alltså bytt grafikkort och nätagg, det är ganska viktiga grejer det. Vilka komponenter har du i datorn? Det kan vara så att du har fixat för svag nätaggregat, eller power supply som du kallar den, och det har skadat grafikkort eller något annat datorkomponent. Har du möjlighet att pröva ett annat grafikkort och nätagg så göd det och går datorn fortfarande inte igång så är nog moderkortet skadad.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Edling
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-jun-20, 17:39

Inlägg av Edling » 2010-jun-23, 16:09

Jag är nästan helt säker att de har inte med grafikortet att göra. Datorn vill ej starta!

Mitt gamla agrigat var på 500 W men när kommunen fixa med ett el skåp gick strömmen och mitt gamla power supply gick sönder. Så köpte ett crosair 750 W power supply. Och är 100 % säker att det är tillräckligt dill de jag har.

Skriv svar