Problem med spel, laggar plötsligt

Allt om grafikkort.
m3ister
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-05, 19:40

Problem med spel, laggar plötsligt

Inlägg av m3ister » 2010-mar-05, 19:44

Hej

Helt plötsligt nu för några dagar sen när jag skulle starta ett spel så kunde jag spela i ungefär 3-5 minuter, Sedan började det massivt lagga, Efter någon timma så gick det över och kunde spela normalt, Dagen efter hände det igen men då gick det inte över, och nu är det fortfarande så kan spela ett spel i kanske 3 minuter helt normalt sedan kommer det massivt lagg. Snälla hjälp vad är detta för nått? och efter jag stängt ner spelet så kommer rutor och sånt upp sakta, är grafik kortet paj eller vad är det frågan om? Datorn är inte överhettad eller nått men den har fått en del blue screens sedan jag köpte den ibland 1 gång om dagen och sedan uppehåll på veckor, Snälla hjälp mig vad är det som har hänt??!

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-05, 22:23

Vilken grafikkort har du, varför tror du att datorn inte är överhettad, vilken program använder du för att mäta temperaturen? Att allt fungerar som det ska i början för att börja krångla efter en viss tid kan bero på överhettning och tänk på att det sker riktigt snabbt och kyls när på bara några få sekunder efter att man slutar överbelasta grafikkortet så att det går inte upptäcka en överhettningsproblem utan rätt verktyg. Blue screen bekräftar det oftast och i ditt fall faller systemet på grund av överhettning eller så klarar din nätverksaggregat inte av grafikkortets strömförsörjning. Skruva upp datorn och undersök nätaggregatet eller kablar för bränt.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

m3ister
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-05, 19:40

Inlägg av m3ister » 2010-mar-05, 22:46

Jag har Geforce 8600 gs, Jag har skruvat upp datorn för en vecka sedan och städat, Har använt cleaner programm alla möjliga scannings och defragmentering. datorn känns inte varm eller nått den känns helt normal, Men har inte fått blue screen på ett tag och kan fortfarande inte spela, det går att spela helt normalt i kanske 3 minuter sedan kommer det massiva lagget, fattar inte varför liksom

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-05, 22:59

Som sagt, du kan inte känna att den inte är varm. Ladda ner och installera mätprogram som "Core Temp" http://www.alcpu.com/CoreTemp/
eller så kan du pröva HWmonitor http://www.cpuid.com/hwmonitor.php eller nåt annat som du tycker är bra.

Blue screen är aldrig orsak eller själva problemet men konsekvens och om misstaget inte rättas så försvinner den inte även om symptom inte visas på ett tag. Läs igenom igen det där och kolla nätaggregatet som sagt och alla kopplingar. Din grafikkort drar mycket ström och för att den ska fungera stabilt behöver du en 400watt nätaggregat.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

m3ister
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-05, 19:40

Inlägg av m3ister » 2010-mar-05, 23:10

Det står typ. TJ MAX 100c

och sedan 54 56 52 52. Vet inte vad normal ska vara men jag vill bara fixa skiten så jag kan spela, Får panik hur rättar jag till allt?

m3ister
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-05, 19:40

Inlägg av m3ister » 2010-mar-05, 23:28

Ja men har haft denna datorn i ett och ett halvt år och nu helt plötsligt för några dagar sedan börja den lagga ihop sig i spel det är det som är konstigt

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-06, 12:39

Temp verkar okej. Du säger att du har skruvat upp datorn och städat inne, det kan vara så att processorfläkten sitter lite löst nu. ”Cleaner program” som du har använt kan ha tagit bort några viktiga systemfiler som behövs av datorn. Har du möjlighet att installera om Windows?

Börja med det här. Hämta ut RAM-minne och lägg tillbaka den på plats. Se till att de ligger i rätt plats, om du har 2 x 1GB så se till att de i moderkortet ligger i platser med samma färgkoder och inte bara bredvid varandra.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

m3ister
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-mar-05, 19:40

Inlägg av m3ister » 2010-mar-06, 12:53

Ja okej, Internet spel funkar helt utmärkt alltså att spela flash spel på internet, Får la ta och be nån om hjälp att skruva upp burken och rätta till saker, tänkte att det kanske vart grafik kortet nån fläkt där som vart bränd eller nått fast jag är inte nån expert precis men ska testa

hamfeldt
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-jun-18, 18:20

Inlägg av hamfeldt » 2010-jun-18, 18:23

Har exakt samma problem...startade för en månad sen ungefär och nu kan jag inte spela WoW, Battlefield eller något annat "riktigt" spel längre...internet fungerar perfekt och jag kan göra allt utom att spela...Har aldrig någonsin fått bluescreen

Skriv svar