Extern hårddisk som ska delas med en macbook

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
jai134
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-maj-10, 11:05

Extern hårddisk som ska delas med en macbook

Inlägg av jai134 » 2009-maj-10, 11:31

Hej. Min grabb har haft en laptop med vista till låns medan han sparat ihop till sin egen dator, en macbook. Han har använt en hårddisk på 1 Tb att lagra sina filer på. Nu har han flyttat ut alla filer från vista-burken till disken eftersom han har köpt sin älskade macbook nu. Problemet är att vista har satt rättigheter som gör att han inte kan öppna mapparna från macen. Jag har försökt att hjälpa till med att ändra dom men det funkar inte. Disken är inte utdelad idag fast den var det igår. Ägare är "Alla". Alla kryssrutor är ibockade under rättigheter utom "speciella rättigheter" eftersom den inte går att markera. Både han och jag är admins. Kan nån ge ett gott tips. Själv är jag inget bra på windows, jag kör Linux själv. Där kan jag köra filer från disken, men bara som root.

Användarvisningsbild
artheus
Inlägg: 188
Blev medlem: 2009-maj-15, 13:25

Inlägg av artheus » 2009-maj-19, 13:10

Tjenna!

Om du har alla rättigheter på disken så är det nog det att ni inte matat ut disken ordetligt ur vista.. Eftersom Windows alltid startar en "Session" med varje extern disk, så är det viktigt att sessionen avslutas korrekt genom att mata ut mediet.
Men om man då bara rycker ur disken, så avslutas inte sessionen, och disken kan inte köras på annat än andra Windows-datorer.
Så om ni gör så att ni pluggar in den i en Vista maskin, och matar ut den genom "Dator > Högerklick på disk > Mata ut" så ska den funka på nästa dator utan problem.

Så har det i alla fall varit alla de gånger jag slarvat med att mata ut min disk ^^

Cheers!

Skriv svar