Byte av hårddisk

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
yj64@hotmail.se
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-dec-03, 22:07

Byte av hårddisk

Inlägg av yj64@hotmail.se » 2015-dec-21, 12:46

Har en bärbar Toshiba satellite som helt plötsligt råkade ut ett oväntat I/O fel. Status 0x00000e9. Har inget kopplat till datorn. Har försökt med F8 och prövat alla alternativ men kommer inte in kommer bara tillbaka till ovanstående felmeddelande. Prövat med en reparations och räddningsskiva för Windows men får inte till det. Har inga manualer eller skivor till datorn.vad för jag? Innan problemet uppstod var sonen ute på Skype.

Nu har jag satt i en ny hårddisk (begagnad formaterad) Problemet är att när jag ska installera windows så kommer det upp ett meddelande.
Går ej att installera windows. Disken har partitionstyp GPT. Windows måste installeras med partition med filsystemet NFTS. Partitionen på den här disken är en EFI-system partition ESP. Vad gör jag??:

Per72
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-dec-08, 10:05

Inlägg av Per72 » 2016-jan-06, 21:23

Du behöver en windows skiva för att formatera om hårddisken till rätt filsystem. Går tyvärr inte i BIOS eller liknande. Tänk på att allt försvinner på hårddisken när du formaterar.
Det finns några andra program som kan ordna formatering. http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/storage/how-format-hard-drive-in-windows-3470977/

Se denna engelska länk för detaljerad instruktion.
Lycka till

Skriv svar