Byta ut en hårddisk?

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
CalliopeLupin
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-apr-22, 10:54

Byta ut en hårddisk?

Inlägg av CalliopeLupin » 2010-apr-22, 11:00

Halloj där.

Jag har en bärbar dator som krashat, och då försvann såklart allt som fanns på den. Dock har jag det sparat på min gamla stationära hårddisk. Dock (igen) så har min lillebror fått en del grejer ur min gamla dator, däribland "skalet".

Men han använder sin egen hårddisk, vilket betyder att min hårddisk sitter i hans gamla oanvändbara "skal". Hur gör jag för att bara byta ut hårddisken temporärt tills jag fört över de filerna jag har på min hårddisk?

Jag ska ju inte behöva installera windows eller något, vad jag vet, eftersom min hårddisk fungerar som den ska med allt installerat.

Är ingen "tekniker" men jag vill inte behöva lämna in datorn för att göra en sak som jag borde kunna klura ut själv.

Tacksam för svar och hjälp. :)

Per
Inlägg: 497
Blev medlem: 2008-mar-27, 13:09

Inlägg av Per » 2010-apr-22, 13:13

Sätt i hårddisken som slave i en annan dator. Alltså ej som primär att starta ifrån. Hämta ut det du vill ha till ett fickminne eller liknande. Bränna cd funkar också.

När den bärbara är lagad kan du hämta hem allt från usb-minnet eller skivan du brännt.

CalliopeLupin
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-apr-22, 10:54

Inlägg av CalliopeLupin » 2010-apr-22, 14:16

Hm okej, ja alltså jag har en extern hårddisk så det där med att lägga över är inget problem.

Hur sätter man i en hårddisk som en "slave" i en annan dator? Och hur väljer man i så fall att hämta grejorna från slave hårddisken?

PC Doktor i Stockholm
Inlägg: 1249
Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-maj-24, 22:00

Har du ens försökt koppla ihop den? Utifrån din post tror jag att du inte har gjort det. Kör bara, du kan inte skada den på det sättet även om du skulle koppla fel. Koppla in alla kablar och kör, den borde dyka upp där som vanlig hårddisk.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

smillingwolf
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-jan-22, 10:17

Inlägg av smillingwolf » 2011-jan-22, 10:30

Jag har köpt en 1Tb western green power. Och jag skall ha den som D-disk på XP Pro svenska, men mitt problem är att efter att jag satt in disken och startar XP så hittar Xp den inte. Kan någon förklara varför det blir så?

Skriv svar