Svart skärm

Hårddiskar och andra lagringsmedier.
Jimbo
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-01, 18:11

Svart skärm

Inlägg av Jimbo » 2010-jan-01, 18:26

Jag undrar om någon har ett förslag på vad som är fel på min sons dator? Datorn har slutat att fungera, dvs den startar inte efter man har satt på den. Efter den vanliga uppstarten med vad det är för dator m.m så blir skärmen svart/gråsvart precis då datorn ska visa vad man har för operativsystem, i mitt fall microsoft XP.

Jag har försökt allt, starta datorn i felsäkert läge m.m, men inget fungerar. Jag har varit inne i BIOSEN och kollat om något verkar vara fel men jag har inte hittat något konstigt där heller.

Om jag försöker starta upp datorn med min istallationsskiva för XP så går inte det heller. Har funderat om det är en kraschad hårddisk som är problemet eller om grafikkortet strular.

Finns det någon som kan hjälpa mig att lösa detta problem?

Hälsningar!

Jimbo i Motala

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-01, 21:03

Hej!

Kan du formatera om datorn, eller hänger den sig innan?

Låter som det skulle vara något fel på ditt operativsystem, kan vara någon fil som har blivit korrupt.

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

Jimbo
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-jan-01, 18:11

Inlägg av Jimbo » 2010-jan-01, 21:23

Jag kommer inte åt något! Dvdn/cd-romen startar inte ens! Men jag är bara nybörjare på detta, så om det finns något annat sätt att få datorn att läsa in ett "nytt" operativsystem så är jag intreserad. Jimbo

Användarvisningsbild
Fladdan
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-jul-06, 17:00

Inlägg av Fladdan » 2010-jan-02, 02:07

Inne i BIOS kan du ändra "boot prioriteringen" den bestämmer vilken ordning den ska boota, normalt är det HDD som står först.
Där kan du ändra så du kan boota från ett USB-minne.
pröva det.

Lycka till :)

// Fladdan
Har jag hjälpt dig?
Tryck på "tacka" så får du en cookie eller en kram :)

Glöm inte besöka min blogg :)
Min youtube kanal, subscribe! :) :)

Skriv svar